Les om undersøkelsen fra IDC:
PC-salget i Norden går tilbake
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Dødtid koster tid og penger. Slik gjør du videomøtene effektive
Søgstad starter med denne oversikten for Norge i første halvår og andre kvartal 2000, målt i forhold til samme perioder i fjor:
1. halvår 2000 mot 1. halvår 1999 | 2. kvartal 2000 mot 2. kvartal 1999 | |
alle slags Intel-baserte maskiner | - 17 % | - 18 % |
tjenere | - 16 % | - 18 % |
forbruker-PC-er | - 28 % | - 33 % |
forretnings-PC-er | - 22 % | - 23 % |
bærbare PC-er | + 48 % | + 57 % |
DMR-tallene viser at Compaq erobrer markedsandeler i alle såkalte PC-segmenter unntatt stasjonære arbeidsstasjoner til bedriftsmarkedet.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Store muligheter for norsk design i USA
Selv om 1999 fortoner seg som det store volumåret for PC-markedet i Norge, minner Søgstad om at markedsleder Compaq likevel presterte å tape penger på sin PC-virksomhet. I det merkelige året 2000 der volum og omsetning går tilbake, går man derimot med et solid overskudd.