(Bilde: Marius Jørgenrud)

100.000 nordmenn har iPad

- Innen året kan 900.000 ha kjøpt nettbrett, ifølge Eplehuset.

Femti tusen nordmenn hadde skaffet seg iPad allerede før produktet ble lansert i slutten av november i fjor. Det viste trafikktall fra landets største nettsteder.

Det var på forhånd ventet et stort oppsving i julehandelen. Flere bedrifter har den siste tiden kjøpt enheter til alle sine ansatte og elektronikkbransjen mente nettbrett ville bli årets store slager.

Ferske tall viser at det ikke var ønsketenkning. Veksten er oppsiktsvekkende. På bare én måned har antallet unike iPad-brukere doblet seg.

Det viser ferske besøkstall fra rubikktjenesten Finn.no. De er en av landets mest besøke nettsider, og den med desidert flest sidevisninger.

Siden de begynte målingene i juli i fjor har de fått besøk av rundt 100.000 unike iPader, opplyser nettstedet i et blogginnlegg.

- Desember er alltid en slapp måned for oss trafikkmessig, men vi var spent på hva som ville skje med trafikken på «nyere» kanaler. Lesebrett - i praksis iPad - eksploderte etter julaften, skriver driftsansvarlig Erlend Schei.

VG kan bekrefte den samme «juleeffekten».

- Trafikken har vokst med rundt 50 prosent fra før jul, så mange har fått seg iPad til jul. Det er imidlertid vanskelig å gi et eksakt tall for antallet iPader, sier daglig leder Tor Jacobsen i VG Mobil til digi.no.

Før lanseringen i november oppga VG at de målte rundt 40.000 unike iPad-brukere i uken.

Verken Apple eller forhandlere av produktene deres oppgir salgstall for enkeltland. Hos Eplehuset er man imidlertid ikke overrasket over at så mange som 100.000 nordmenn nå har sikret seg nettbrettet.

- Nei, det er ikke overraskende. Vi har hatt en enorm pågang og ser at interessen er stor fra alle segmenter, både forbrukermarkedet, innen utdanning og det profesjonelle markedet, sier salgssjef i Eplehuset Erlend Larsen til digi.no.

- 900.000 vil ha nettbrett

I en fersk undersøkelse for Aftenposten svarte 18 prosent at de vurderer å kjøpe lesebrett i løpet av året. Det tilsvarer rundt 900.000 personer.

På spørsmålet «Vurderer du å kjøpe lesebrett, som for eksempel iPad, Samsung Galaxy eller Amazon Kindle i løpet av året» svarte fem prosent, tilsvarende nesten 250.000 på landsbasis, at de allerede har kjøpt.

- Disse tallene tror jeg på, sier Eplehusets salgssjef. Det er realistisk at man vil runde 900.000 enheter i Norge allerede inneværende år. Mye av dette vil være iPad, men andre plattformer er definitivt også inkludert i tallet, sier han.

- Et nødvendig kritere for at det skal lykkes er norsk innhold. Vi ser at at både norske programvareutviklere og mediehus er veldig frempå. Denne takten, som vist av både A-pressen, VG og andre vil trygge den videre utviklingen fremover.

Erlend Larsen mener også at logistikken med leveranser av produktene ligger til rette for dette. Eplehuset har hele tiden hatt iPad på lager, med unntak for enkelte modeller som tidvis har vært utsolgt.

Eplehuset oppgir at det er de dyreste modellene som selger best. Butikken sier de selger klart mest av versjonene med 3G, og at det er de to utgavene med størst lagringskapasitet, henholdsvis 32 og 64 gigabyte som er mest populære.

    Les også:

Til toppen