11 tips for å spare tid og bli mer effektiv

Gunnar Krogh-Tonning lister her opp elleve gode råd for hvordan du kan spare tid, og være mer effektiv på jobben.

1. Sett opp en "Må gjøres idag-liste" hver dag, skriv opp alt du skal gjøre, ikke forsøk å holde rede på det i hodet.

2. Tenk igjennom hvilke oppgaver som er viktige, eller vanskelige. Begynn med dem! Ikke avslutt før de er ferdige (Å få unna litt "sure" oppgaver først, gjør at resten av dagen blir ekstra vellykket. Du blir glad.). Stryk over på listen etterhvert som du blir ferdig med oppgavene.

3. Arbeid, om det går, bare én gang med hver oppgave. Det tar tid å på nytt sette seg inn i en oppgave. Ikke bruk for lang tid med en oppgave, perfekt er

unødvendig, når bra er godt nok.

4. Lær deg til å si nei på en positiv måte. Det er bedre å si nei fra start, enn å ikke bli ferdig innen tiden du har lovet. Si aldri: "Jeg har ikke tid". Det finnes alltid tid for det du selv synes er viktig, si heller: "Jeg kan ikke"!

5. Gjennomfør alltid en opprydningsdag på kontoret hver uke, der du kaster alle papirer som du ikke behøver å spare! Vær hard i din dom over dine papirer. Har du papirer som "kan være bra å ha" og som har ligget over et år uten å komme til anvending: Kast dem.

6. Lær deg til å finne frem blant dine papirer. Innfør et nyttig arkiveringssystem.

7. Lær deg at prioritering innebærer å bestemme seg for hvilke oppgaver du kan avstå fra i dag. Spør deg selv: Hva skjer om jeg ikke gjør dette? Hvis svaret er "ingenting", la være å gjøre det.

8. Samle sammen og noter telefonsamtaler som du skal ringe til en viss tid. Ikke kombiner telefonarbeide med andre oppgaver, f.eks. skrivearbeide.

9. Ha respekt for andres tid. Behandle andre som du selv vil bli behandlet. Si fra til andre om du vet om en oppgave som kommer. Ha en bevisst framtreden.

10. Unnvik avtaler om å bli ferdig "så fort som mulig". Det er bedre å avtale et tidspunkt hvor arbeidet senest skal være ferdig.

11. Slutt med å vente. Betrakt hver "ventetid" som en gave du kan utnytte til noe annet. Spør deg selv ofte: "Hvordan kan jeg best anvende tiden akkurat nå?"

Til toppen