Tall fra analysebyrået Nielsen//NetRatings' siste måling viser at nettbruken øker jevnt og trutt. Det er nå nesten 110 millioner hjemmesurfere i Vest-Europa, og søkemaskiner og portaler har fremdeles best grep om hjemmesurferne med 44 millioner unike brukere.
Deretter følger tele- og internettjenester med 40 millioner brukere. Nesten 15 millioner hjemmesurfere var innom shopping-relaterte nettsteder i april, noe
som gjorde den kategorien til den syvende mest populære.
Vest-europeiske menn surfer nesten 50 prosent mer i snitt enn kvinner. Nettbruken per måned er syv og en halv time for menn og drøye fem timer for kvinner.
Det er aldersgruppen 35 til 49 år som er de ivrigste hjemmesurferne. Hver vest-europeer er i snitt pålogget nesten 30 minutter hver gang, 14 ganger i måneden.
- Flertallet av de vest-europeiske hjemmesurferne bruker Internett mellom klokken 19:00 og 20:00 på kvelden, noe som tradisjonelt er den beste sendetiden for TV-kanalene. Dette kan tyde på at folks medievaner virkelig er i ferd med å endre seg i favør av Internett, sier Arne Isaksen, salgs- og markedsdirektør i ACNielsen eRatings.com.
De fem mest besøkte nettstedene i Vest-Europa i april var henholdsvis microsoft.com (17 millioner unike brukere), msn.com (16,6 millioner), passport.com (11 millioner), yahoo.com (11 millioner) og geocities.com (8,7 millioner).