Apple innfører nå 14 dagers angrefrist på digitale kjøp. Men det som er en klar utvidelse av forbrukerrettighet fremstår ikke nødvendvis som noen velsignelse for app-utgiverne. (Foto: Apple)

14 dagers angrefrist

Apple lar deg nå heve digitale kjøp.

Apple har i det stille innført angrefrist på digitale kjøp.

Innen to uker kan du heve kjøpet og få pengene tilbake.

Tidligere har innhold kjøpt i iTunes, App Store. iBook Store eller Mac App Store hatt en angrefrist som bortfalt straks nedlastingen var påbegynt. Slik også den norske angrefristloven fungerer.

Men nå har Apple foretatt en betydelig utvidelse av retten til å returnere innhold som er kjøpt og levert digitalt.

– Hvis du velger å kansellere bestillingen din, kan du gjøre dette innen 14 dager etter at du mottok kvitteringen din, uten å måtte oppgi noen grunn.

Det skriver Apple selv på sin norskspråklige side med vilkår og betingelser, som sist ble oppdatert den 16. desember.

Unntaket er elektroniske gavekort, som ikke lar seg refundere etter at koden er innløst.

Måten man kansellerer et kjøp på fremgår av retningslinjene, der Apple blant annet skriver:

– For å kansellere bestillingen din, må du informere oss om avgjørelsen din. For å sikre øyeblikkelig behandling anbefaler vi deg å bruke «Rapporter et problem»-funksjonen.

Apples 14 dagers angrefrist gjelder kun i EU-området, skriver Cnet via tyske iFun. Sistnevnte var først ute med å omtale endringen i en sak mandag.

Gjennom EØS-avtalen er også Norge omfattet. For disse endringene er ikke noe Apple har funnet på selv. Snarere er dette tilpasning til EUs nye forbrukerdirektiv som trådte i kraft i juni.

Dermed er det grunn til å anta at angrefristen for digitale kjøp er noe også andre app-kanaler kommer til å måtte forholde seg til.

Enn så lenge ser det ikke ut til at Microsoft og Google har foretatt seg noe.

2-timers retur

Google opererte lenge med refusjon innen et kvarter i sin app-butikk, men dette ble i høst utvidet til en 2-timers frist.

Hvis du kjøper en app eller et spill i Google Play som du angrer på, kan du innen de to timene er utløpt heve kjøpet med full refusjon, ifølge denne supportsiden.

Microsoft

Microsoft opererer i utgangspunktet ikke med noen angrefrist i Windows (Phone) Store, med mindre det viser seg at appen eller innholdet du kan kjøpt ikke kan installeres på enheten, eller dersom du kjøpte en app som Microsoft senere samtykker i var feilaktig beskrevet på produktsiden da appen ble kjøpt, slik dagens vilkår beskriver det.

I praksis har det også tidligere vært mulig å klage iallefall på feilkjøp hos app-butikkene vi nevner i denne artikkelen, men da med en mer plundrete prosess og et uvisst utfall avhengig av klagebehandling hos selskapene.

Til toppen