14 millioner for å annonsere på Internett

Active ISP betaler 14 millioner kroner for å annonsere på SOL i alle de tre skandinaviske landene neste år. Nettannonsøren har tidligere inngått en avtale på to millioner med Nettavisen og fremstår som en av de fremste pådriverne for internettannonsering i Skandinavia.

Active ISP og Scandinavia Online (SOL) har inngått en avtale som skal fordeles på annonseproduktene til SOL i Norge, Sverige og Danmark. Avtalen er kommet gjennom salgsorganisasjonen til norske SOL.

- Vi er godt fornøyd med avtalen og synes det er spennende at vi for første gang har tegnet en betydelig avtale på tvers av de skandinaviske landene, sier administrerende direktør i SOL, Kirsten Idebøen, i en pressemelding.

- Dette dreier seg om ulike annonseprodukter som bannere, knapper, linker og søkeord, sier hun til digi.no. Hun vil imidlertid ikke kommentere splitten på de tre ulike skandinaviske markedene. Dermed er det uklart hvor mye som faktisk tilfaller det norske markedet og SOL Norge.

Active ISP er et norsk selskap som satser tungt på applikasjonsutleie over Internett (ASP) i tillegg til web-hosting og domeneregistrering.

Selskapet satser utelukkende på Internett som annonsekanal i sin merkevarebygging.

- Det er kundehenvendelser som kommer via Internett vi har spesialisert oss på, sier administrerende direktør i Active ISP, Rolf L. Larsen.

- Vi opplever at annonsering på Internett gir oss veldig bra respons i forhold til andre medier. SOL var et naturlig valg for oss fordi SOL er den ledende portalen i Skandinavia med bred dekning på 3,4 millioner unike brukere hver måned, sier Larsen.

DoubleClick har tidligere i år inngått en avtale med Active ISP på fire millioner kroner for en og samme kampanje. Active ISPs annonsekampanje har, ifølge bladet Kampanje, vært rettet mot Skandinavia, USA, England, Frankrike og Tyskland. Men det skandinaviske markedet får kun dra nytte av 25 prosent av kampanjen somer kjørt i høst av DoubleClicks nettverk på over 90 nettsteder.

Til sammen har Active ISP brukt seks millioner hos DoubleClick Norge i år, mens ingen avtale er gjort for neste år. Det opplyser Jan Grønbech, administrerende direktør i DoubleClick Norge.

Active ISP sier de totalt skal bruke over 100 millioner kroner på nettet i 15 land, noe som selvfølgelig passer internasjonale salgsnettverk bra.

To av disse millionene tilfaller Nettavisen, mens SOL altså får tilført 14 millioner i Skandinavia.

Idebøen vil ikke si hvor stor andel av SOLs norske annonsebudsjett for neste år denne avtalen med Active ISP kommer til å utgjøre. Hun vil heller ikke anslå hvor stor markedsandel SOL ender opp med i år.

- Vi regner med at totalmarkedet på Internett dobles i Norge neste år. Vi skal beholde markedsandelen i det norske markedet, det er et minimum. Men som et samlet konsern og med bakgrunn i denne første annonsekontrakten av noen størrelse som nå er inngått på skandinavisk basis, håper vi selvfølgelig på mer, sier hun.

Ifølge Schibsted var SOL Norge-omsetningen på mellom 21 og 22 millioner kroner for 1998. Anslaget i totalmarkedet for 1998 har vært på mellom 70 og 80 millioner kroner. I fjor var dermed andelen et sted mellom 25 og 30 prosent. Idebøen i SOL har selv beregnet den til 25 prosent for 1998.

Med utgangspunkt i at SOL hadde en markedsandel på rundt 25 prosent i fjor, er det forventet at de skal opprettholde den i år og dermed også neste år.

Til toppen