15 sekunders berømmelse

Det er et av verdens mest berømte sitater: Pop-kunstneren Andy Warhol sa på sekstitallet at "i fremtiden vil alle være berømte i 15 minutter".

Siden årtusenskiftet har jeg stadig oftere følt at fremtiden er nå. Og nå i fremtiden kan jeg bare konstatere at nettet har gitt Warhol rett. - Bortsett fra at 15 minutter kanskje var litt lang tid.

I relative termer tror jeg 15 sekunder nå er nærmere sannheten.

Vi som bestyrer portaler ser kanskje dette fenomenet tydeligere enn mange andre: Det finnes så mye, så bra, på nett, at det vi velger ut er bare det aller beste av det aller beste. Vi har gleden av å fråtse i gjennomarbeidede nettsteder med så mye bra funksjonalitet, så mye interessant informasjon og så mye heftig interaktivitet at det er en fryd.

Når vi finner slike nettsteder (og det gjør vi stadig), vil vi selvfølgelig gjerne presentere dem for brukerne våre. Så det gjør vi. I noen timer - kanskje i beste fall en hel dag.

Deretter forsvinner referansen, i hvert fall i den utstrekning den er umiddelbart iøyenfallende for brukeren.

Naturligvis beholder vi denne informasjonen selv. Og naturligvis er den både søkbar og mulig å presentere i nye grensesnitt senere. Men om vi snakker forside, og om vi snakker "attention grabbers", så er den borte etter svært kort tid.

Det er 15 sekunders berømmelse.

Rundt om i verden sitter altså hundretusener av talentfulle, innsiktsfulle, programmerings- og presentasjons-kyndige personer og lager nett. De lager bra nett, interessant nett, funksjonelt og nyttig nett. Og hvis de er heldige, får all innsatsen deres 15 sekunders berømmelse.

Heldigvis finnes det jo mange portaler, søkemotorer og startsider på nettet. Og 15 sekunder her og 15 sekunder der, blir jo etter hvert et helt minutt. Men faktum gjenstår: Du kan lage en så fabelaktig site du vil - når du ikke ut til brukeren med informasjon om siten din, hjelper det likevel fint lite. Innholdsomfanget er enormt, og distribusjonskanalene er uhyre trange.

Så det vi trenger nå, er kanskje ikke mer og bedre innhold - dét tilfanget er allerede så formidabelt at selv trenede nettjegere får yrkesnevrose før de rekker over endog en brøkdel.

Det vi trenger er kanskje heller bedre distribusjonskanaler. Distribusjonskanaler der det beste kan finnes og gjenfinnes konsekvent, der det er rom for både det spesielle og det generelle, og der verdens aller beste innhold kan få en permanent plass i solen.

Kanskje slike distribusjonskanaler dessuten kan klare å holde på brukerens oppmerksomhet i mer enn 15 sekunder - ja, kanskje til og med i et helt kvarter.

Til toppen