150 Nordea-kunder tappet etter hacker-angrep

Norske Nordea-kunder ble tilsammen tappet for flere millioner kroner denne vinteren.

Et hackerangrep i London i vinter gikk hardt utover mange norske Nordea-kunder, ifølge Dagens Næringsliv. Totalt ble 150 norske Nordea-kunder tappet for 3,5 millioner kroner.

- Dette var et ekstraordinært angrep, sier Rune Kibsgaard Sjøhelle, informsjonsdirektør i Nordea, til Dagens Næringsliv.

Alle berørte kunder hadde vært i London denne vinteren, og de oppdaget at kortet ble brukt i USA mens de var i i Storbrittania.

- Det er kun brukt Visa-delen av kortet hvor man ikke trenger kode, sier Sjøhelle til Dagens Næringsliv.

Hackerne skal ha fanget opp kortopplysningene ved å avlytte datatrafikken på kaffebarer i London. Dette skal ha foregått over lengre tid, men berørte ikke norske kunder før inntil nylig.

- For vårt vedkommende begynte svindelen 15. mars, sier Sjøhelle til digi.no.

Han forteller at deres systemer oppdaget at kortene ble brukt flere steder samtidig. I slike tilfeller samarbeider bankene, gjennom å utveksle informasjon for å avsløre mønstre.

Banken tok også direkte kontakt per telefon med de berørte for å informere om at de sperret kortene.

Med Visa-kort trenger man kun kontonummer, navnet på kortinnehaveren, utløpsdatoen og en tresifret kode på baksiden av kortet for å utføre en betaling. Alt dette finnes på kortet.

Sikkerheten ivaretas ved at kortutstederen garanterer for beløpet overfor kortinnehaveren, og ved at de nekter useriøse aktører å la kundene betale med deres kort. Kortselskapene dekker tapene, og vil normalt kreve pengene tilbake fra butikkene der kortene er misbrukt.

Inntil nylig var det slik at kort som ble sperret ikke lengre kunne brukes i det hele tatt. Sjøhelle forteller imidlertid at de nå har muligheten for å bare sperre Visa-delen av kortet, slik at man fortsatt kan bruke bankkortet med PIN-kode i betalingsterminaler i Norge som benytter Bankaxept.

Sjøhelle har derfor et konkret råd til nordmenn som reiser utenlands:

- Ha med to kort og hold de atskilt, sier Sjøhelle til digi.no.

Kundene som ble utsatt for denne svindelen vil ikke belastes økonomisk. Regningen tar Nordea og Visa seg av.

- Vi rydder opp i dette på bakrommet, sier Sjøhelle.

Saken har blitt oppdatert med intervju av informasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle i Nordea

    Les også:

Til toppen