Soundrop henter inn 18 millioner kroner. Fra v. direktør Inge Andre Sandvik, teknologisjef Ali Sabil og produktsjef Johan Prieur. Den fjerde gründeren, utviklingssjef Ole Andre Vadla Ravnås var ikke til stede da bildet ble tatt. (Bilde: Selskapet)

18 millioner til norsk sosial jukeboks

Spotify-investor går inn på eiersiden.

Få dager etter at digi.no skrev om vekstkometen Soundrop har det norske oppstartsselskapet gjennomført sin første emisjon.

Den Oslo-baserte virksomheten beskriver seg selv som en sosial jukeboks, og en avansert plattform for brukermedvirkning – bygget på toppen av musikktjenesten Spotify.

Nå blir de den første Spotify-appen som får venturekapital, etter at Northzone går inn med 18 millioner kroner. Torleif Ahlsand fra investeringsselskapet går samtidig inn i bedriften og blir styreleder.

digi.no følger norske IT-gründere
digi.no følger norske IT-gründere

De fire gründerne har vært selvfinansierte. Siden starten i november har de opplevd en eksplosjonsartet trafikkvekst. I forrige måned strømmet de over 60 millioner musikkspor gjennom løsningen.

- Sosiale applikasjoner vil endre måten vi opplever musikk på bærbare pc-er, mobilelefoner, på konserter eller i utelivet. Soundrop gjør det allerede enklere å oppdage og dele ny musikk med vennene dine, sier Soundrop-gründer og daglig leder Inge André Sandvik i en pressemelding.

Satser i utlandet

Kapitalinnsprøytningen kommer godt med nå som IT-selskapet skal satse i utlandet. Hovedkontoret skal fortsatt ligger i Oslo. Det skal etableres kontorer blant annet i Stockholm, Berlin og Los Angeles.

- Vi gleder oss til å øke veksttakten ved hjelp av støtten fra Northzone, sier Sandvik.

Northzone er Norges største ventureselskap med fokus på IT-selskaper. De skyter risikokapital inn i bedrifter i en tidlig fase av utviklingen, med mål om å få dem opp og fram i verden. (Les: Verden lar seg erobre)

For tiden har de tre aktive fond med en kapitalbase på rundt 350 millioner euro, og er aktive eiere i nærmere 40 IT-selskaper, deriblant Spotify.

- Vi har stor tro på tjenester som både er sosiale og skalerbare, og som i tillegg beriker økosystemet for musikk. Soundrop bygger verdi for merkevarer og utvikler det kommersielle grunnlaget for artister og plateselskap, og gir samtidig forbrukerne er morsom lytteopplevelse, sier Northzone-partner Torleif Ahlsand i pressemeldingen.

    Les også:

Til toppen