1881 planlegger nye, dype kutt

- Kynisk, raser EL & IT-forbundet

Opplysningen 1881 planlegger å legge ned avdelingen på Fagernes og si opp 64 ansatte. Det skriver El & IT Forbundet.

Selskapet har tidligere lagt ned syv avdelinger, siste gang i fjor sommer da 77 ansatte mistet jobbene sine med nedleggelsen av virksomheten på Sortland.

Planene om nok en nedleggelse får fagforeningen El & IT Forbundet til å rase.

- Selskapet velger nok en gang å legge ned en hel avdeling fremfor å kutte antall midlertidig ansatte. Det er kynisk, sier forbundsleder Hans O. Felix i en pressemelding.

1881 bekrefter ovenfor digi.no at de planlegger kutt, men understreker at ingenting er endelig besluttet.

- Vi er i drøftinger med de ansatte. Bakgrunnen er at vi har hatt et formidabelt fall i vår trafikk og er nødt til å se på en bemanningsreduksjon. De ansatte på Fagernes fikk beskjeden i går, men beslutningen er ikke endelig fattet, sier kommunikasjonsdirektør Guri Wormdal i Opplysningen 1881.

- Vi har rett og slett flere ansatte enn vi har trafikk til. Nedleggelse av avdelingen på Fagernes er ett mulig svare på våre utfordringer, legger hun til.

Opplysningen 1881 har i dag om lag 1.000 ansatte i konsernet. Rundt 450 av disse er fastansatte på opplysningstjenestens callcentre.

Kommunikasjonsdirektøren gir oss ingen oversikt over antall midlertidige ansatte som selskapet benytter.

- El & IT kaller nedleggelsen kynisk?

- Vi er ikke kyniske, men er helt avhengige av å forholde oss til bedriftsøkonomiske variabler, i tillegg til å ta alle menneskelige hensyn. Det høres selvfølgelig ikke så hjertevarmt ut, men saken er at fallet vårt i trafikk er et faktum. Det ville være uforsvarlig å opprettholde all virksomheten.

Teknologiskifte

Wormdal sier de opplever et teknologiskifte, der stadig færre ringer og ber om informasjon. I stedet benytter kundene flere nettjenester, sender SMS og benytter WAP.

Selskapet benyttet for øvrig den samme begrunnelsen ved nedleggelsen av avdelingen på Sortland i fjor sommer.

Det siste året har 1881 mistet om lag 20 prosent av trafikken mot sine callsentra, forteller Wormdal. Og utviklingen vedvarer.

- Vi ser at trafikknedgangen eskalerer i våre beregninger. I tillegg ble vi også truffet skikkelig av finanskrisen i fjor høst, sier hun.

    Les også:

Til toppen