190.000 Donald-medlemmer på nett

Det er ikke bare porno og finans som selger på Internett. Disney har siden 1997 maktet å samle 190.000 medlemmer på sin abonnementstjeneste. Betaler alle de foresatte full pris, får verdens nest største medieselskap inn 7,6 millioner dollar årlig i medlemsinntekter på nettet.

Summen er imidlertid mindre enn hva Disney får inn av annonse- og netthandelsinntekter årlig.

Og det er usikkert hvor mange av de 190.000 på barnetjenesten Disney Blast som betaler hele årssummen på 39,95 amerikanske dollar. Et alternativ er nemlig å tegne seg for én måned av gangen til 5,95 dollar. Etter først å ha ordnet et 30 dagers gratis prøveabonnement.

Viseadministrerende Ken Goldstein i The Walt Disney Company sier til Advertising Week at han ikke kan si hvor stor del av den eksisterende abonnementsmassen på 190.000 som er gratis-surfere, men at andelen som tegner abonnement etter den gratis prøveperioden er på 65 prosent.

Ifølge ZDNet News er 160.000 av dem betalende, men nyhetstjenesten går ikke inn på om alle har tegnet abonnement på årsbasis. Det innebærer at 30.000 til enhver tid surfer fritt og at 19.500 vil tegne et abonnement etter 30 dagers bruk.

Goldstein skryter av at Disney kun har The Wall Street Journal foran seg på listen over de få kjente merkevarene som fortsatt tar betalt på nettet. Han innrømmer at abo-inntektene fortsatt henger etter de to andre inntektsstrømmene til Disney, annonser og e-handel (hvor mye disse utgjør, har ikke vært mulig å finne ut av).

Han sier imidlertid at medlemstallet skal opp 50 prosent i år. En annen Disney-ansvarlig sier at de allerede er langt forbi det tallet og på vei mot en fordobling av antall medlemmer fra 1. januar 1998 til 1. januar 1999.

Denne uken ruller nemlig Disney ut sitt revitaliserte webkonsept hvor både gratistjenestene og betaltjenesten samles under én domeneadresse, disney.com (med lokale geografiske varianter i tillegg). 80 prosent av tjenesten vil være gratis - de siste 20 prosentene består av prategrupper, multispill og rabbaterte Disney-effekter til dem som vil betale for det.

Betalingsdelen skifter også navn fra Disney Blast til Club Blast (og flyttes fra URLen disneyblast.com til disney.com).

Ifølge The Industry Standard har Disneys tjenester én million unike brukere om dagen; disse får nå tilgang til 12 ulike kanaler og disney.com vil også ligge som en egen kanal under GO Network, en joint venture-portal som Disney og Infoseek står bak.

Disney har endret på sin proprietære filosofi med egen nedlastbar programvare for å kunne benytte enkelte elementer kun hos Disney. I dag kan alle med en standard nettleser benytte det som er av tilbud på tjenesten.

Seema Williams er medieanalytiker ved Forrester Research og er imponert over Disneys evner til å bygge en betalende abonnementsmasse.

-Vi forventet ikke at de brøt 50.000-grensen. Vi har sett mange abonnementstjenester som har stoppet på 20.000 sier hun til Advertising Week. Hun mener et av de mest verdifulle elementene er å gi unger anledning til å kommunisere.

Til toppen