20 Minutter fra å gjøre Schibsted til Europas multimediakonge

Gratisavis-konseptet 20 Minuten spres nå rundt i Europa av Schibsted. Men det skal ikke bare være gratisaviser. En multimedia strategi er lagt opp for at 20 Minutter skal bli en europeisk mediemerkevare.

Schibsted har brukt mye, og skal bruke mer, på å etablere gratisavis-konseptet 20 Minutter (20 Minuten) i Europa.

Tidlig i oktober ble konseptet lansert i de to sveitsiske byene Bern og Basel, samt at de fra før utgir gratisavisen i Zurich. Avisen er også kommet ut i Køln samt at de holder på å etablere seg i Milano og Barcelona.

Men i løpet av november skal Schibsted satse på å gjøre 20 Minutter til noe mer enn et gratismagasin. Planen er å gjøre konseptet til et multimedia-konsept hvor Internett og mobiltelefonen skal spille en viktig rolle. De første fullverdige nettsatsingene vil være oppe i løpet av noen uker og skal fungere som lokale portaler.

De to som leder dette prosjektet er tidligere nettsjefer for schibstedavisen VG (Niels Røine og Frode Nielsen).

- Vi skal bruke kompetansen vår fra nettaviser og nettet som vi har i fra Norge på dette prosjektet, samtidig som vi skal dra nytte av de erfaringene vi gjør med Schibsted Telecom, sa konsernsjef Kjell Aamot på en presentasjon av Schibsted torsdag.

Han mener at nettaktivitetene vil bli vel så viktige for satsingen på 20 Minutter som avisene i seg selv blir.

- Det er helt klart at vi ikke kunne lansert en nettjeneste i Sveits på samme måte som vi gjorde det med Scandinavia Online. Her har det vært nødvendig med flere plattformer, sa Aamot som mener at satsingen på 20 Minutter er svært så viktig for Schibsted konsernets vekst i fremtiden.

- Min drøm er jo at 20 Minutter skal bli et europeisk mediebrand. Men den drømmen tør jeg ikke snakke høyt om her, sa Aamot under resultatpresentasjonen.

Til toppen