Dropbox lover å tilby en tjeneste som lar deg lett skille mellom jobb og privat. Åpenbart ønsker de å få flere av sine 200 millioner brukere til å få jobben som betalende kunder. (Bilde: Dropbox)

200 millioner bruker Dropbox

Nå skal de kapre bedriftene.

Dropbox har blitt en uunnværlig tjeneste for stadig flere. Selskapet bak melder nå at de har passert 200 millioner brukere, en dobling fra november i fjor. Majoriteten av kundemassen er imidlertid privatpersoner, som bruker tjenesten til å lagre, flytte og synkronisere data. Det vil Dropbox endre.

Selv om de har 97 prosent av «fortune 500» selskapene som kunder er den totale bedriftskundebasen på 4 millioner kontoer. Nå håper de at en ny bedriftsløsning, som selskapet lanserte i onsdag, skal lokke flere over.

Dropbox-gründerne Arash Ferdowsi og Drew Houston, går nå enda lengre for å tilpasse tjenesten til bedriftsmarkedet.
Dropbox-gründerne Arash Ferdowsi og Drew Houston, går nå enda lengre for å tilpasse tjenesten til bedriftsmarkedet. Bilde: Dropbox

Løsningen går i korthet ut på at du som bruker lett kan svitsje mellom en bedriftskonto og en privatkonto. De har også sikret løsningen slik at den «forstår» hvilke filer som skal i hvilke mapper: Eksempelvis vil Dropbox forstå at når man laster opp et bilde fra mobilen så skal ikke dette deles med kollegaer.

Dessuten vil de som administrerer løsningen på vegne av bedrifter også få oversikt over hvem som deler hva med hvem. Man kan også legge inn begrensinger på hva man kan dele. Dersom ansatte slutter eller nytter team er det en funksjonalitet for å endre tilganger, skriver Techcrunch.

Løsningen vil rulles ut for alvor tidlig neste år, men det er mulig å teste ut bedriftsløsninen allerede nå.

    Les også:

Til toppen