200 millioner i svensk e-reklame

Svenske medier har levd godt på dotcom-selskaper som ønsker oppmerksomhet. Svenske nettselskaper har brukt mer enn 200 millioner svenske kroner på reklame i løpet av våren i år. Men pengene resulterer ikke alltid i økt varemerke-kjennskap.

I løpet av våren i år toppet nettselskapenes mediainvesteringer, både i Norge og Sverige seg. Hele 200 millioner kroner brukte de svenske nettselskapene på reklame i denne perioden. Men 64 prosent av den svenske befolkningen kan ikke spontant nevne noen selskapsnavn - trass enorme investeringer for å banke dette inn i hodet på svenskene.

Det viser en rapport fra Nordisk Media Analys, skriver den svenske avisen Vision-Media.
Les mer om en større-tilsvarende undersøkelse fra Sverige:
Svenske dotcom: Mye reklame - liten respons
Vision skriver at selskaper som E-Trade, Goodguy og Avanza.com har brukt hele 50 millioner kroner på markedsføring i vår. Men statistikken viser at hele null prosent av de spurte i en undersøkelse kjente til disse merkenavnene - eller virksomheten bak.


Den store vinneren i konkurransen om svenskenes varemerke-kjennskap er samkjøpstjenesten LetsBuyIt, som får en varemerkekjennskap på 8 prosent. Foruten reklameinvesteringene har selskapet fått stor oppmerksomhet i media, noe som utvilsomt hjelper. Det melder Vision.

Nettmegleren E*Trade har satset mer enn 20 millioner svenske bruttokroner på markedsføring i løpet av våren, men til tross for dette får selskapet bare null prosent i spontan merkevaregjenkjenning.

Vision skriver også at E*Trade i løpet av april brukte 5,6 millioner på markedsføring. Dette gav 54.000 unike besøkende, noe som tilsier en pris per bruker på omtrent 100 kroner.

Nettselskapenes mediekjøp har fulgt andre mønster og lover enn hos tradisjonelle selskaper i den gamle økonomien, mener avisen. Selskapene får inn frisk risiko- kapital, som i sin tur investeres i reklamekampanjer. Dette fordi selskapene trenger økt trafikk på sine tjenester for å få inn mer risiko-kapital. Det er ingen tvil om at denne prosessen skjer under stort tidspress, og man har ikke tid til å teste ut kampanjer på riktig måte.

Først når det blir knepent med risikopenger, og kapitalforbruket skrus til, blir det lagt større krav til reklamen og kvaliteten på denne.

Les mer om merkevarebygging:
Slik etablerer du en god nettmerkevare
Til toppen