2002 blir året for musikkjøp på nett

Etter mye prat, begynner de store nettaktørene å lansere systemer for kjøp av musikk. I desember åpner Internett- og mediegiganten AOL Time Warner sin løsning.

2002 kommer til å bli året hvor kjøp av musikk på nettet blir vanlig - i hvertfall blir tilbudene vanlig. Så langt har det vært mest snakk om trusselen MP3 utgjør og ikke så mye om konkrete mottiltak.

Kritikere mener at platebransjen så langt har vært defensive i stedet for å tilby brukervennlige systemer for kjøp av musikk. Dette kan være i ferd med å endre seg.

En rekke selskaper har lansert solo-initativ og har solgt musikk på nettet, og nå kommer de store. I forrige uke fortalte Europas største Internett-leverandør, Tiscali, at selskapet snart åpner et nytt system med musikk fra blant annet de to store plateselskapene BMG og EMI. Nå følger USAs største Internett-leverandør AOL (America Online) opp. Selskapet er en del av mediagiganten AOL Time Warner og deres planer om nettsalg er en viktig milepæl i utviklingen. Time Warner eier plateselskapene Warner Bros. Records, Atlantic og Elektra.


Selskapet vil foreløpig ikke gi noen særlige detaljer, men forteller at systemet skal åpne i løpet av desember. Som Tiscali skal AOL tilby abonnement på kataloger av musikk som gir fri bruk i en måned. Selskapet har 32 millioner Internett-brukere.

Til toppen