Blant ideene som deltar i stafetten er en fra Redpill-Linpro-sjef Margrethe Gleditsch: «Do IT in Norway» for å satse på ekspertise og spisskompetanse, og lokke internasjonale investeringer til verdens dyreste land.

209 IT-ideer til et bedre Norge

Setter i gang IKT-Norges idéstafett med statsråd Rigmor Aasrud.

EU har i mange år hatt sin Digitale agenda. Nå står Norge for tur til å få sin. I dag har statsråd Rigmor Aasrud invitert til samråd i form av en idéstafett i Dansens hus i Oslo, sammen med bransjeorganisasjonen IKT-Norge.

Samrådet startet klokken 8.15 og varer fram til klokken 11.00, og overføres direkte på nett-tv på regjeringen.no.

Digital agenda dreier seg om hvordan legge til rette for gode tjenester, innovasjon i næringslivet og gode løsninger i det offentlige. IKT-Norge har gjennomført en idékonkurranse for å få fram gode forslag. 209 av de beste ideene, fra 76 forslagsstillere, er samlet i dette pdf-dokumentet på 51 sider:

Idéstafett 2011 Digital agenda (1 647 kB)
Ideene er samlet i seks områder:

  • Smartere offentlig sektor
  • Digitalt innhold og offentlige data
  • Digitalt førstevalg
  • Verdiskaping
  • Inkludering / digital kompetanse / forskning og utdanning
  • Miljø
  • Sikkerhet og personvern

I tillegg har IT-selskapene Accenture, EDB ErgoGroup, Microsoft, Vega SMB og Creuna levert inn egne innspill.

Åpenhet er blant temaene som går igjen. Som smakebit er disse to avsnittene fra Redpill-Linpro-sjef Margrethe Gleditsch:

Apne forskningsresultater skaper innovasjon. Det samme gjelder innen IT; åpne offentlige data, åpne grensesnitt og åpen kildekode gir innsikt og kunnskap. Bruk åpenhet og fleksible losninger til å skape en aksellerator for kompetansesamfunnet, innovasjon og arbeidsplasser fremfor a sende skattepengene over dammen. Unngå innlåsning og sats på å kunne gjenbruke; antallet offentlige instanser i Norge gjør regnestykket for nytten av gjenbruk enkelt.

Norges IT-industri må satse på ekspertise og spisskompetanse, masseutviklingen har noen andre tatt. Gjør som vi gjorde i petroleum; hent internasjonal ekspertise! Å tiltrekke 8–10 av verdens ledende fagpersoner og koble de til et kommersielt forsknings- og utviklingsmiljø kan vare en katalysator bade for internasjonal oppmerksomhet, forskning, ideer og entrepenørskap. I forlengelsen kommer nye innovasjoner og arbeidsplasser. «Do IT in Norway» kan dessuten lokke internasjonale investeringer til verdens dyreste land.

Digi.no er til stede på stafetten, og rapporterer mer i ettermiddag.

Til toppen