24/7 kupper MSN i Norden

Mens Synergi får kontrakten på rådgiving og formidling av Microsoft-reklame i Norden, har 24/7 kapret salgskontrakten på Microsofts portal MSN. - Dette er en uhyre viktig avtale for oss, sier Norden-ansvarlig Stein Georg Lillemoen.

I konkurranse med hovedkonkurrenten DoubleClick har 24/7 kapret sin første virkelig store kontrakt; de har fått i oppgave å selge annonser, sponsorater og partnerskap på Microsofts portal MSN.

Dette blir en eksklusiv salgsavtale for 24/7 og gjelder for hele Norden. Det er den norske Norden-ansvarlig, eks-SOLdat, Stein Georg Lillemoen, som har dratt i land avtalen. Den skal offentliggjøres på en 24/7 kick-off onsdag denne uken (se relasjoner i høyre margen)

- Dette er et drømmeoppdrag for oss, sier Dan Winblad til Resume.se. Han er ansvarlig for 24/7 i Stockholm og er også tidligere SOLdat (i Sverige).

Som digi.no skrev mandag denne uken, har MSN.com et svært godt tak på svenske surfere, til tross for at de lokale versjonene i Norden ikke har kommet skikkelig i gang ennå.

Integrering med det gratis e-post programmet Hotmail gjør likevel at Microsoft topper surfestatistikken i Sverige.

I Norge finnes det foreløpig ingen liknende brukeroversikt over norske og utenlandske nettsteder. Den svenske er basert på programvare utplassert hos et utvalg av den voksne svenske befolkningen.

- Jeg har en oversikt som viser at det er ekstremt mange Hotmail-brukere fra Norge. Dessuten kommer Microsoft også til å skru til markedsføringen av MSN før sommeren med en egen turné, sier Lillemoen til digi.no.

- Dette er en gigantavtale for oss. Her kommer det til å ligge mye business - jeg vil gå så langt som å si at dette er et gjennombrudd for 24/7 i Norden. Microsoft skal forsøke å gjøre MSN til den ledende portalen, sier Lillemoen, som mener nettproduktet er bra.

- Det ligger en ekstrem styrke i funksjonaliteten, mener han og peker på at det er et stort mangfold på portalen.

Problemet er bare at Microsoft har brukt utrolig lang tid på å prøve å få på plass en skikkelig portal. I flere år og med flere forsøk har det vært varslet at en slik tjeneste skulle kommer på beina uten at man har fått noe sving på arbeidet.

Likevel mener altså 24/7 at Microsoft endelig vil få til lokale tilpasninger i Norden. Det skisseres en markedsplass med ulike typer reiser, aksjehandel, e-handel og informasjonstjenester. 24/7 skal sørge for at det blir lokale profiler også på reklamesiden.

Og i Sverige ligger eksponeringstallene på 70 millioner sidevisninger per måned. Ifølge Resume.se forventer Microsoft at 24/7 selger reklame på mellom syv og 20 prosent av denne trafikken.

I Sverige har også 24/7 fått innpass hos Passagen, svenske CNN og søketjenesten Evreka i tillegg til SOL. Dette har de arvet etter at de tok over byrået InterAd.

I Norge er også SOL inne i bildet på internasjonale kunder utenfor Norden, mens Lillemoen tidligere har nevnt for digi.no at de også skal selge på den nye portalen til Opera Software.

Ellers er det mye hemmelighetskremmerier før lanseringen onsdag ettermiddag.

Til toppen