24/7 skal selge for digi.no internasjonalt

Annonsenettverket 24/7 får blant annet digi.no på kundelisten sin når den norske avdelingen offisielt sparker i gang i dag. - Det betyr ikke at vi outsourcer salget, sier daglig leder Jens Kanden i Internett Kanal 1.

I dag er det offisiell lansering av det amerikanske annonsenettverket 24/7 i Norge. 24/7 skal konkurrere på det norske markedet med salgsselskap som DoubleClick, Netgravity, NetAd og WebAd.

24/7 har allerede gått ut med at de har fått tre kunder. Av disse er den største avtalen Microsofts nystartede portaler i Norden: MSN. I tillegg skal 24/7 selge for Scandinavia Online (SOL) på kunder utenfor Norden og Opera Software, som digi.no tidligere har skrevet om (se relaterte artikler i høyre marg og nederst i saken).

- Endel annonsører jobber internasjonalt, som store data- og telekonsern. Mange beslutninger blir tatt i utlandet for norske bedrifter. Vi har ikke kapasitet til å følge opp annonsører i USA og ute i Europa. Det er mye penger å hente, derfor er det områder vi ønsker å satse på, sier daglig leder i Internett Kanal 1 AS, Jens Kanden.

Internett Kanal 1 AS eier digi.no.

- Dette var en vurdering vi gjorde, enten skulle vi selge selv mot utlandet, eller samarbeide med noen. Hadde vi fortsatt utelukkende å satse i Norge, hadde vi ikke inngått samarbeidsavtaler, sier Kanden.

- Vi hadde ønske om å selge annonser internasjonalt gjennom et selskap som opererer i det internasjonale markedet, og vi valgte 24/7 fordi vi synes det hadde det beste nettverket.

- Betyr dette at salgsavdelingen i digi.no blir bygd ned?

- Nei, tvert imot. Vi øker salgsavdelingen med en del personer i år for å ta unna den veksten vi opplever. Samarbeidet med 24/7 dreier seg om internasjonalt salg, ikke i Norge. Det er ikke snakk om å outsource salget, understreker Kanden.

Han forteller at alle annonsenettverk ble vurdert, men at blant annet sammenfallende bedriftskultur fikk bedriften til å velge 24/7.

Til toppen