3.000 forsøkskaniner skal teste bredbånd fra NRK og Telenor

Ti kroner uken koster det deg å bli én av 3.000 som skal teste ut NRKs bredbåndstilbud i alle distribusjonskanaler. Men da må du tåle å være kunde av Telenor og bli grundig undersøkt.

I dag finner du et tilbud på web-en til alle som kan tenke seg å motta bredbåndsinnhold fra NRK. Lokkematen ser grei ut: første uken er gratis og de tre neste ukene trenger du bare å betale ti kroner uken for å motta nyheter, sport og vær fra statskanalen.

Det er et samarbeid med Telenor som gjør dette mulig. Samarbeidsprosjektet ble inngått før jul og nå skal man teste ut betalingsvilligheten til internettbrukerne når det gjelder levende bilder på PC-skjermen.

Men det kommer ikke til å være gratis: skal man være med, må man være kunde av Telenor. Det er lagt ned en fordelingsnøkkel på ulike distribusjonskanaler, som ADSL, SDSL og kabel, slik at de to samarbeidspartnere prøver å få testet ut dette i ulike distribusjonskanaler.

Det opplyser Svein Aronsen i NRK som er prosjektleder for bredbåndsutviklingen i statskringkasteren.

Han opplyser til digi.no at det i utgangspunktet er et først-til-mølla prinsipp, men at de også vil fordele etter hvert. Dessuten vil ikke prisen på tilbudet være konstant lav.

- Vi kommer til å variere prisen for enkelte brukere i perioden. Det vi egentlig skal drive med er forskning rundt betalingsmulighetene for bredbånd. Vi kommer til å drive brukerundersøkelser og fokusgrupper underveis. Vi skal blant annet teste ut hvor langt vi kan presse prisen før for mange faller av.

For Telenor blir dette en gylden mulighet til å få testet ut nytt innhold mot eksisterende bredbåndskunder og kapre noen nye. I forrige uke opplyste konserndirektør Berit Svendsen at de nå rekrutterer 2.500 kunder i uken til sitt ADSL-tilbud.
Les om ADSL-salget: Friskt salg av ADSL-linjer

Ifølge Aftenposten gikk det i natt ut 20.000 e-poster til privat- og bedriftskunder med spørsmål om de ønkser å delta i det fire uker lange pilotprosjektet. I tillegg er det mulig å melde seg på fra NRKs websider.


- Vi skal lære oss å produsere innhold for bredbånd, mens Telenor skal lære seg å distribuere. Vi skiller rollene ganske tydelig, mener Aronsen. Han sier at de kommer til å ha mye mer stoff i bredbåndstilbudet enn det som kommer på de regulære TV-sendingene. Blant annet vil det være utenriksstoff fra nyhetsbyråene som aldri når de de tusen TV-hjem. I tillegg vil det bli mulig å velge bakgrunnsrapporter fra NRKs egne korrespondenter.

I tillegg planlegger NRK så smått å produsere eksklusivt innhold i bredbåndstilbudet. NRK Buskerud skal fra i dag tilby nyheter som kun kan sees i tilbudet to ganger daglig. I tillegg blir det mulig å følge landskamper i fotball og andre sportsbegivenheter fra ulike kameravinkler.

Denne valgfrihetene for kundene vil gi en solid pekepinn for samarbeidspartnerne hva som egentlig kan slå an og hva de kan ta betalt for av innhold i fremtiden. Men Telenor blir ikke eksklusiv partner for NRK i bredbåndsverdenen.

- Vi skal evaluere dette tilbudet før sommeren og så se om vi skal ha dette som et fast tilbud eller ikke. Vi kommer eventuelt til å tilby dette til alle distributører, sier Aronsen til digi.no.

NRK har i disse vanskelige tider sikret finansieringen i en oppstartsfase.

- Etter hvert skal dette tilbudet bli selvfinansierende og som innholdsprodusent skal vi tjene penger på dette, sier NRK-mannen som håper at dette kan gi visse indikasjoner på brukemønstre i forhold til interaktivitet på TV-skjermen.

Til toppen