30.000 diggere

Etter lave tall første driftsår, er Digilog nå oppe i 30.000 reklamebrukere, ifølge selskapets egne tall. Det er en økning på 10.000 på halvannen måned. Mye av grunnen skal være en vellykket bunting med Telenor Nextels startpakke før jul og nettannonsering.

Reklameselskapet Digilog slet i fjor med å få opp antall brukere og måtte flere ganger senke ambisjonsnivået. I september var det registert 5.787 brukere, og ambisjonen var å ha 50.000 brukere innen årets utgang. Ifølge Finansavisen hadde Digilog 20.000 brukere siste halvdel av desember 1997. Av disse var kun halvparten aktive brukere.

- Det tok tid å få antall brukere opp, vi brukte blant annet mye tid på print-annonser uten noe særlig effekt. Så la vi trykk på Internett-annonsering og CD-annonsering. Vi er nå med på Telenor Nextels start-CD, og er i dag oppe i rundt 30.000 brukere. Tilfanget er rundt 100-200 om dagen. Ambisjonen er å ha 50.000 brukere innen juni i år og ha mellom 80-100.000 brukere i løpet av året, sier Martin Eikeland, tidligere Telenor-ansatt og gründer i selskapet.

- Hvordan har dere klart å øke antall brukere på så kort tid?

- Vi var representert på en SOL-CD i høst, vi har hatt mange Internett-annonser og er på Telenor Nextels startpakke. I tillegg begynner folk å høre om dette gjennom venner og kjente, sier Eikeland.

- Det skjedde et veldig løft i brukermassen fra juletider. Telenor Nextel solgte rundt 20.000 Internett-abonnement til jul, og av disse registrerte 12-15 prosent seg hos Digilog, forteller administrerende direktør Jon Dammann i Digilog Norge AS.

De siste tallene fra Digilog AS viser at Digger, programmet selskapet er avhengig av, er hentet ut og lastet ned 30.000 ganger. Ifølge kilder i nettmarkedet, er det realistisk å beregne at kun en fjerdedel av brukerne er aktive daglig og en tredel aktive ukentlig.

- Ifølge våre tall er rundt 65 prosent av vår brukere aktive, sier Dammann til digi.no. Om disse beregningene stemmer, er det i dag rundt 19.500 aktive brukere av Digilog.

Digilog Norge AS er et nystartet datterselskap av Digilog AS, som fortsatt ledes av gründer Martin Eikeland. Digilog Norge AS har per i dag syv ansatte, mens Digilog AS har tre; Martin Eikeland, Marit Espelin og Håkon Bakkevik.

Moderselskapet skal ta seg av den internasjonale satsingen med planer om å utvide til Sverige, Tyskland og USA.

Selskapet har allerede sikret seg digger.com-domenet.

Dammann, som kommer fra en markedssjef-stilling i bladet Vi Menn, innrømmer at det har vært vanskelig å få tak i store annonsører.

- Vi har rundt 150 annonsører, for det meste bedrifter som har vært tidlig ute på nettet. Vi sliter med å få de helt store, men det er ikke fordi de sier nei, men fordi de ikke er klare til å gå på nett, sier Dammann.

Det er i alt gitt ut rundt 1.500 CD-plater og rundt like mange pizzaer til Digilog-brukerne. Utdelte internettabonnement ligger høyt, ifølge Dammann, mens under 10 brukere har fått flybilletter gjennom Digilog.

- Tidligere var ambisjonen til Digilog å kapre halvparten av annonsemarkedet på Internett- hvordan er ambisjonene i dag?

- Jeg er langt mindre offensiv enn det. Vi har ambisjoner om å kapre rundt 10-20 prosent av annonsemarkedet på Internett. Det viktigste er å bli etablert som mediekanal og være en premissgiver. Vår strategi er å gå på opinionsdannere og medieformidlere. Men det er en hemsko for Internett at byråene ikke har funnet ut hvordan de kan bruke det, mener han.

Konseptet Digilog bygger på, er at Internett-surfere skal få poeng ved å klikke på reklame. Disse poengene kan samles og senere hentes ut i pizzaer, CDer, Internett-abonement eller flyreiser. Teknologien er oppfunnet og utviklet av Martin Eikeland, og er søkt patentbeskyttet i USA.

Selskapet Digilog AS ble opprettet i 1996.

Til toppen