30 millioner for polets e-handelskonsept

Går alt etter planen skal du neste sommer kunne bestille vin og sprit på polets nye nettbutikk, betale via nettet, og få varene "betydelig" raskere levert på døren. Accenture er valgt som polets hovedsamarbeidpartner, og partene har inngått en 30-millionersavtale.

Vinmonopolet har måttet streve lenge med å gi folk tilgang til informasjon og prislister på Internett. For to år siden var polets nettsider nesten klare, men Sosial- og helsedepartementet krevde at alle bilder av vin- og spritflasker skulle fjernes, og polet måtte gjøre alt på nytt.
Det tok sin tid, men i februar i år var sidene nok en gang klare. Det er disse nettsidene polet har i dag. Her finnes prislister, man kan se på utvalget til de ulike utsalgsstedene og man kan bestille varer for utsending eller postforsendelse.


I dag sendte Vinmonopolet ut en pressemelding der de opplyser om en avtale inngått med Accenture, som er valgt til hovedsamarbeidspartner for polets e-handelsprosjekt.

Avtalen har en økonomisk ramme på 30 millioner kroner over tre år, og nettbutikken skal - etter planen - være ferdig i løpet av første halvår 2002. Altså senest neste sommer.

Informasjonsrådgiver Halvor Bing Lorentzen hos Vinmonopolet sier til digitoday.no at det blir et helt nytt konsept.

- Man skal kunne betale via Internett, det blir ny logistikk, og kundene vil få varene betydelig raskere enn de gjør i dag, sier han.

Hovedgrunnen til at polet bruker 30 millioner på en ny nettløsning er, ifølge Lorentzen, at polvarer skal gjøres mer tilgjengelig i distriktene.

Kundene skal få varene levert hjem, og det vil utføres kontroll av legitimasjon slik det gjøres på polets utsalgssteder i dag.

Men fortsatt skal man ikke kunne se bilder av sprit- og vinflaskene på nett. Det får de redaksjonelle tjenestene (slik som for eksempel Aperitif) ta seg av.

Til toppen