300 nordmenn på Gartner-seminar

Norske IT-sjefer er ekstremt overrepresentert på analyseselskapet GartnerGroups årlige strategi-konferanse. Markedssjef Amund Fjelstad i GartnerGroup mener mangelen på analytikere her i Norge gjør at norske IT-sjefene drar til Cannes for å bli oppdatert.

Nærmere 300 norske IT-sjefer og bransjeledere nyter denne uken været i Cannes. Anledningen er

analyseselskapet GartnerGroups årlige European Symposium/ITxpo-konferanse. Analyseselskapet GartnerGroup er meget sterke i Norge, og nordmenn er svært godt representert blant de 4500 deltakerne totalt. Også Sverige og Danmark er sterkt overrepresentert.

- Vi tror Norge og de andre skandinaviske er overrepresenterte fordi landene er avanserte brukere av IT. En annen forklaring er at det finnes få norske, svenske og danske IT-analytikere, sier Amund Fjelstad i GartnerGroup.

Fjelstad anslår at 65 av de 100 største norske bedriftene og offentlige etatene er kunder av GartnerGroup. Totalt har selskapet 100-150 faste kunder i Norge, noe som gjør dem til en mektig påvirker i den norske IT-bransjen.

- Jeg drar ikke på vanlige datamesser og det er fem år siden jeg var i Cannes forrige gang. Men her får du vite hva IT-ledere bør passe på det neste året, sier Bjørn Trondsen, sjef i Telenor Programvare, som eier de to store datasentralene Novit og Dataservice. Men fire dager med foredrag fra morgen til kveld er slitsomt, innrømmer Trondsen.

Fjelstad mener det gode besøket på European Symposium skyldes at mange ledere ikke prioriterer IT-strategi til daglig og derfor velger å få en samlet oppdatering en gang i året. I tillegg har mange IT-skandaler de siste årene ført til at flere ønsker å lene seg på GartnerGroup eller deres konkurrenter.

- Vi blir til en viss grad brukt som gissel når ledere skal gjøre veivalg i store IT-prosjekter, sier Fjelstad.

Under kongressen advarte Gartnergroup Europas statssjefer og næringslivsleder om bruken av Internett. Europa ligger 12-18 måneder bak USA når det gjelder elektronisk handel. Analyseselskapet mener at hvis ikke Europa øker tempoet i teleliberaliseringen vil de høyere europeiske telekostnadene øke USAs forsprang i årene fremover.

Gartnergroup-analytiker Anne-Marie Roussel forteller at tilgang til Internett i snitt koster dobbelt så mye i Europa som i USA. Dette mener hun er et sterkt medvirkende faktor til at 55 prosent av alle Internett-brukere er amerikanere.

Til toppen