VOKSER STORT: Netflix blir av NRK omtalt som tidenes mest suksessfylte lansering i norsk mediehistorie. Her blir den amerikanske strømmetjenesten demonstrert av kommunikasjonsdirektør i Netflix Joris Evers på norgesbesøk i våres. (Bilde: Harald Brombach)

– 360.000 norske hjem har Netflix

NRK er ikke bekymret.

Netflix har tatt markedet med storm siden den amerikanske videostrømmetjenesten lanserte seg i Norge i fjor høst.

Ganske nøyaktig ett år senere har 16 prosent av norske hjem skaffet seg abonnement, viser tall fra TNS Gallup.

– Det tilsvarer rundt 360.000 husholdninger, og en økning fra de 12 prosentene som hadde tilgang til tjenesten i februar i år, skriver nettstedet Kampanje.

Med en månedpris på 79 kroner er film- og tv-serie-tjenesten i ferd med å nærme seg en årsomsetning på 350 millioner kroner her til lands.

Netflix har nå over 40 millioner betalende medlemmer verden over. 10 millioner har strømmet til det siste året. Det fremgår av regnskapstallene (pdf) selskapet presenterte for sitt fjerdekvartal forrige uke.

De har på kort tid utkonkurrert blant annet Telenors tilsvarende satsing på video-on-demand-tjenester, Comoyo View, som måtte legge ned etter bare tre måneders prøvedrift.

Kampanje siterer NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen, som nylig gjestet mediekonferansen Mediaforum i Gøteborg. I sitt foredrag skrøt kringkastingsjefen over veksten Netflix har fått til.

– Netflix er den mest suksessfulle lanseringen i norsk mediehistorie. Det har vært en fantastisk lansering, sa Eriksen ifølge Kampanje.

Han har imidlertid ikke latt seg skremme av at mer enn hver tiende norske husstand nå abonnerer på tjenester fra den amerikanske strømmegiganten. Til det mener han de fortsatt er altfor små.

– Netflix er fortsatt ingen stor aktør i det norske mediemarkedet og de er ikke i nærheten av oss, sier NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.

    Les også:

Til toppen