- 3Dfx befester posisjonen

I et innlegg til tirsdagens artikkel om Intel og 3D-markedet, skriver Jørgen Smith, flysimulatorentusiast og systemutvikler, at Intel kan få store problemer med å konkurrere med 3Dfxs nye Voodoo II brikkessett.

"Som "oppegående spillentusiast" vil jeg bare kommentere at dere nok vil se at 3Dfx i 1998 ytterligere befester sin posisjon som den ledende leverandøren av 3D-akselleratorer – ihvertfall innen konsumentmarkedet.

3Dfx revolusjonerte i 1996 hele 3D-grafikkmarkedet for konsumenter da de lanserte sitt Voodoo 3D-brikkesett Gjennom seriøst arbeid med spillutviklerne lykkes de svært bra i å kapre deres støtte – og derigjennom fikk de aksept hos sluttbrukerne; en god sirkel som bare skulle forsterke seg selv.

Høsten 1996 var tiden da innovatørene bet på kroken, deretter fulgte de neste diffusjons-gruppene etter i 1997 - året da de virkelig fikk gjennomslag og nærmest totalt tok hele dette nye, stadig økende markedet. (Det er faktisk et marked de godt kan sies i stor grad å ha skapt.)

Teknologien til 3Dfx har vært minst ett år foran alle konkurrentene. Når de første Voodoo II-baserte kortene nå blir tilgjengelig i løp av en drøy måned, vil de med en tredobling av ytelsen igjen befeste sin posisjonen som teknologisk leder.

Det interessante er at mye av den råeste 3D-utviklingen skjer på konsumentfronten, med andre ord innenfor spillutvikling.

Ved å se på hvilken teknologi som gir mest "bang-for-the-buck" for toppselgere som Quake 2, bør det være mulig å ane hvilke aktører som vil gjøre det best.

Spesielt dersom "Share of Mind = Share of Market"-regelen fra markedsføringen taes inn i bildet, bør det (muligens paradoksalt) ikke være en selvfølge at Intel er den som vil knuse alle øvrige teknologier. Ethvert spillmagasin med respekt for seg selv vet nå hva de må ha i maskinene sine dersom de skal kunne nå ut med sine anmeldelser!

Jeg stiller følgelig meg sterkt tvilende til at Intel i år vil komme med teknologier som på noen måte vil kunne rivalisere Voodoo 1-ytelsen i for eksempel Quake 2 og langt mindre kunne konkurrere med Voodoo II brikkesettet.

De vil nok kunne nå ut til veldig mange, men de bevisste forbrukerne vil alltid vite hva de må ha i maskinene sine for å få det like bra som hos han naboen med den råe maskinen.

Dog: Intels - og ikke minst AMDs - nye koordinatberegningsfunksjoner (FPU-funksjoner implementert i MMX-instruksjonssettet) vil i kommende CPU-er utgjøre en utmerket komplementerende teknologi til de råeste grafikkakselleratorene.

Avanserte geometri- og fysikkberegninger kan da gjøres langt raskere av CPU-en, mens grafikkakselleratoren tar seg av skjermbilderendringen.

Spesielt fremtidige eiere av titler som Falcon 4, F22 Total Air War og F-15 vil vite å sette pris på dette. Flysimulator-entusiastene er kanskje den gruppen av brukere som setter de særeste kravene til utstyret sitt. Det er ikke uvanlig å finne PC-er av ypperste serverklasse hjemme hos slike."

(Uthevelsene er gjort av redaksjonen.)

Til toppen