3G lisensmaraton i Sør-Afrika mot slutten

Fusjonskameratene Telia og Telenor har bitt seg fast i sin felles 3G (UMTS) lisenssøknad i Sør-Afrika. Nå kan det se ut som selskapene endelig får en avklaring etter et særdeles langt løp.

Ifølge Reuters vil sør-afrikanske myndigheter denne uken offentliggjøre vinnerne i konkurransen om landets tredje UMTS-lisens.

Avgjørelsen er utsatt flere ganger på grunn av uavklarte juridiske spørsmål, forlik, påstander om manglende kompetanse i vinnerselskapet og korrupsjonsanklager.

De interesserte partene skal sist fredag ha fått beskjed fra myndighetene at en avgjørelse ville komme i løpet av svært kort tid.

Tre hovedkonsortier er med i konkurransen. Selskapet Cell-C, støttet av Saudi Oger og Verizon , NextCom, støttet av Hong Kong selskapet Distacom, og Afrozone, støttet av Telia og Telenor (TEL).

Cell-C har tidligere mottatt positive signaler fra reguleringsmyndighetene på sitt kandidatur. Høyesterett ga imidlertid i juli NextCom medhold i en klage hvor de ba om ytterligere juridisk prøving av tildelingen. NextCom frafalt senere denne klagen etter at de hadde forhandlet frem et forlik med Cell-C, hvor NextCom blant annet skulle motta eierandeler i vinnerkonsortiet.

Afrozone skal ha vært nummer to på det lokale tilsynets (Satra) liste over mulige mottakere av mobillisensen. Telenor og Telia eier hver 25,5 prosent av mobilselskapet, som er en siste rest av den feilslåtte fusjonsplanen mellom de nordiske teleselskapene.

Prisen som skal betales for mobillisensen er 130 millioner kroner over ti år. Telenor/Telia planlegger - hvis de vinner - å investere syv milliarder kroner i mobilnettet over fem år for å nå en dekning 25 prosent, eller vel ti millioner potensielle kunder.

Planen er å gå break-even innen fire år.

Sør-Afrika er et av Afrikas mest velutviklede GSM-markeder, med 70 prosent av kontinentets mobilbrukere eller 5,4 millioner kunder fordelt på to selskap ved utgangen av 1999. Det sør-afrikanske mobilmarkedet hadde en vekst på 100 prosent i 1999, og de to mobilselskapene som nå deler markedet, MTN og Vodacom, hadde henholdsvis 3 millioner og 2,4 millioner kunder.

MTN og Vodacom skal ha tjent godt på de stadige utsettelsene. De har hentet inn rundt 30.000 kunder hver i måneden før konkurrentene er kommet på banen.

Til toppen