BEDRIFTSTEKNOLOGI

40 må gå i Telia Norge

- Vi har tatt for stor risiko og må redusere vår bemanning innenfor vanlig telefoni med 20 prosent, sier administrerende direktør Bjørn Formo i Telia Norge AS til Dagens Næringsliv.

Øystein Kvistad
23. juni 1998 - 09:34

Telia Norge sitter igjen som den store taperen i det nyliberaliserte norske telemarkedet. Et underskudd på 100 millioner kroner innen fastlinjetelefonimarkedet er mer enn selskapet tåler, og nå må bemanningen reduseres med 40 ansatte.

- Vi har rett og slett ikke vært flinke nok, sier Telias administrerende direktør i Norge, Bjørn Formo, til Dagens Næringsliv.

Ifølge avisen har Telia Norge i dag 120.000 privatkunder og 12.000 bedriftskunder på telfonisiden. Det er dobbelt så mange som budsjettert, men kundene ringer alt for lite. De norske kundene ringer for bare 25 prosent av det selskapets ledelse har regnet med.

Nå ber Formo de norske myndighetene om å bedre konkurranseforholdene i det norske telemarkedet. I første rekke betyr dette innføringen av et fast forvalg når kundene skal bruke vanlig telefon. Telenors kunder slipper å slå prefikset på fire siffer i, motsetning til de nye teleoperatørenes kunder.

Telia Norge revurderer også sin mobilinvestering på 2,3 milliarder kroner i Norge. Ifølge Dagens Næringslivs intervju med Telia-sjef Formo, avviser han ikke at det kan bli aktuelt å samarbeide med partnere om å investere i et nytt mobilnett i Norge.

Det privateide svenske operatørselskapet Tele2 har ingen planer om å redusere sin omfattende Norges-satsing på fasttelefoni. Nestleder i selskapets styre, Morten Neeb, sier til Dagens Næringsliv at Kinnevik-selskapet i skrivende stund har cirka 60.000 kunder, og målet om en markedsandel på 25 prosent innen år 2002 ligger fast.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.