400 prosents økning for TV-kanal på nett

Endel europeiske TV-kanaler har opplevd formidable økninger i besøk på nettsidene sine. Menneskets trang til såpeopera er en av årsakene.

En fersk undersøkelse fra flere europeiske land viser at TV-kanalenes nettsteder er godt besøkt, og har solid trafikkøkning. Surferne tar turen innom BBC.co.uk, franske TF1 eller svenskenes SVT.se for å sjekke nyheter, både fra virkeligheten og fra såpeserier og annet TV-innhold.

Undersøkelsen, som er foretatt av MMXI Europe, viser sterk trafikkøkning, både hos britenes 'gamle tante', BBC, men spesielt hos konkurrenten Channel 4.

Channel 4 har økt sitt internettpublikum med nesten 400 prosent siden mars i år. Da hadde de 271.000 unike besøkende, mens de i august var opp i 1,131.000.

NRKs digitaldirektør Tor Fuglevik har ambisjoner om at statskanalens nettsider skal bli Norges best besøkte, og det fort. Statistikken skulle være inspirerende lesing selv om Norge ikke er med i undersøkelsen.
Mer om NRKs ambisjoner:
Hele NRK involveres i Norges største internettprosjekt

BBC.co.uk har støtt vært en av de best besøkte sidene i Storbritannia, med mer enn én million faste, unike brukere per måned. På ett år økte de sin trafikk med 33 prosent av folk som sjekker nyheter, sport og såpeoperaer som populære 'Eastenders'.

Den franske TV-kanalen TF1s hjemmesider, TF1.fr, doblet nesten sitt publikum fra 137.000 unike besøkende i oktober 1999 til 267.000 i august i år. På sidene finner publikum nyheter, underholdning og utfyllende informasjon om programmene, inkludert 'Vil du bli millionær?'.
Andreplass i Frankrike går til TV-stasjonen M6, som hadde en økning på 360 prosent, fra 47.000 unike besøkende i oktober 1999 til 216.000 i august 2000. Suksessen skyldes blant annet at TV-kanalen la ut en førvisning på de nye X-Files episodene.

Trafikktall fra norske TV-stasjoners nettsider kommer i digitoday fredag.

Til toppen