45.000 ringer gratis

I Oslo, Akershus og Oppland kan opptil 45.000 personer prate i telefonen uten at det koster en krone. Og flere vil det bli når GratisTelefonen får konkurranse fra Telenor om få uker.

GratisTelefonen lanserte sitt tilbud om gratis innenlandssamtaler 6. mai, og har siden da fått i overkant av 20.000 husstander som kunder, noe som ifølge daglig leder i GratisTelefonen, Gisle Roll Ludvigsen kan bety så mange som 45.000 faktiske brukere.

- Utfordringen har vært å få kundene til å forstå produktet, sier Ludvigsen til digi.no.

- Folk tror de må legge inn en egen linje og må kjøpe ny telefon før de kan bruke våre tjenester. Noen tør rett og slett ikke ringe i frykt for at det skal koste penger å ringe sier han.

- Og vi har det mye verre enn Telia og Tele 2 siden vi har et åtte-sifret prefiks i form av et 800-nummer som kundene må slå før de kan slå selve telefonnummeret.

GratisTelefonen teller i dag vel 25 ansatte og eies av Nordic Strategies AB, som har lisens for bruk av teknologien bak gratistelefonen i de nordiske landene.

Prinsippet med gratis telefon er enkelt. Den som ringer vil først høre en ti sekunders reklame, og deretter kommer reklamespottene hvert halvannet minutt med ti sekunders lengde. Og reklamekjøperne er alt fra Hydro Texaco til Lillys Vevstue i Otta. Så langt har det heller ikke bydd på problemer å selge inn reklamespotter for GratisTelefonen.

I dag er det bare telefonbrukere bosatt i Oslo, Akershus og Oppland som kan benytte seg av dette tilbudet, men Ludvigsen sier at resten av landet kommer etter hvert. Han ser fram til at Telenor kommer med et tilsvarende tilbud.

- Det har vi ventet på og vi gleder oss. Med Telenor på banen vil markedet øke og med vår erfaring står vi godt rustet til å ta vår del av markedet, mener Ludvigsen, som legger til at blant de nye tilbudene som planlegges er gratis utenlandssamtaler og gratis samtaler med mobiltelefon.

- Vi har heller ikke noe problem med at kundene ikke ringer, som enkelte andre har, sier han.

Til toppen