4500 betaler for nettpupper

Lek opplevde at løssalget gikk ned og at man hadde liten kontroll med hvem som leste erotikken på nettet da bladet var gratis på Internett. I dag har bladet en betaltjeneste med 4.500 nettabonnenter

- Det er flere årsaker til at vi gikk over fra å være en gratistjeneste på nett til å være en betaltjeneste. Blant annet ville vi tette lekkasjen på løssalget. Hele bladet lå gratis ute på nettet, det var jo å gi det bort. Vi ville også ha kontroll på at det ikke var unger inne på sidene våre, selv om det ikke er ulovlig materiale der, sier redaktør Mayken Mangen i Lek. Etter at gratistjenesten på nettet 10. januar ble stengt, økte løssalget.

I dag har Lek rundt 4.500 betalende abonnementer på nettutgaven, 3.000 abonnenter på papirutgaven og et løssalg på rundt 25.000. Lek er et av flere erotiske blader til selskapet Media Holding, eid av Sten Ture Jensen.

Lek sjekker om registrerte brukere er myndige, blant annet gjennom å sammenlikne registrerte navn med telefonkatalogen. Lek stenger også for brukere med hotmail-adresse, og sjekker online-adresser om hvem som eier adressen.

- Men det er umulig å helgardere seg. Vi har hatt et par tilfeller hvor mammaer ringer og sier at 'denne giroen skal ikke de betale', sier Mangen.

Foreløpig har det gått mer penger inn enn ut på betaltjenesten, og man satser ikke i særlig stor grad på annonsesalg i bladet.

- I fjor investerte vi rundt to millioner kroner på å lage betaltjenesten, så foreløpig er det flere utgifter enn inntekter. På sikt kommer vi vel til å ha noe mer annonser i nettutgaven, sier Mangen til digi.no.

Lek kom på nett i slutten av 1995, og i 1997 begynte man å be lesere registrere seg med e-postadresse på tjenesten. I 10 måneder ble dette systemet praktisert før betaltjenesten kom på lufta i januar i år.

Abonnenter av Lek får tilgang til arkivtjeneste tilbake til 1996, oppdaterte nyheter "flere ganger i uken" og "ekstra bilder vi ikke har plass til i bladet".

Til toppen