50.000 diskusjonsgrupper i kommersielt nettverk

Amerikanske Deja News har greid å lage en kommersiell tjeneste ved å samle 50.000 diskusjonsgrupper. De siste aktørene som meldte seg på i forrige uke var Wireds søketjeneste Hotbot og Ziff Davis´ ZDNet.

Deja News er størrelsesmessig i tet innen kategorien diskusjonsgrupper på Internett. Ifølge selskapet, som startet tjenesten i mai 1995, bruker over fire millioner mennesker nettstedet med et volum på sideoppslagene som ligger i overkant av 100 millioner i måneden.

Tjenesten, som inkluderer nyhetsgruppene på Usenet, har som formål å koble internettbrukere med samme interesser som kan utveksle informasjon og idéer på global basis. Tjenesten er gratis for nettbrukerne, mens Deja News får sine inntekter fra annonser.

Deja News er diskusjonsforumet for størrelser som America Online, AT&T WorldNet Service, Bell South, Excite, Infoseek, InfoSpace, Lycos, The Microsoft Network, WebCrawler, og Yahoo.

Visedirektør i marketingavdelingen, David J. Wilson i Deja News, forteller digi.no under Internet World 1998 i Los Angeles at selskapet nå, etter avtalen med Hotbot, er linket opp til 9 av de 10 største søkemaskinene på web (AltaVista er ikke med). HotBot sier på sin side at det er viktig for dem å ha tilgang til Usenet-tjenester gjennom Deja News; det vil forsterke søkeaktiviteten.

Det er totalt 60 ansatte i Deja News, og mesteparten er ansatt i tekniske jobber for å dekke deres økende behov for datalagring og rask tilgang.

Der en vanlig diskusjonsgruppe kaster sine meldinger etter to uker, sparer Deja News på alle meldinger. PR-ansvarlig Clair J. Campbell, sier at Deja News har 400 4GB-harddisker som konstant må oppgraderes for å holde i gang mer enn 50.000 internett diskusjonsgrupper.

Deja News har nå over én terrabyte med lagret informasjon.

Til toppen