52 millioner som telefon-tap i NetCom

NetCom har nå kostnadsført 52 millioner kroner som tap grunnet problemer i forhandlerkjeden Klart Svar. Avtroppende direktør Gert W. Munthe avviser at dette er markedsføringskostnader.

I februar måned meldte NetCom at de måtte ta et tap på 27 millioner kroner fra forhandlerkjeden Klar Svar. Selskapets ledelse sa den gang at man nå hadde ryddet opp og ansatt en ny administrerende direktør.

Oppryddingen var tydeligvis ikke god nok. Ved utgangen av mars måned måtte selskapet på ny ta et tap, denne gangen på 25 millioner kroner.

Dette tapet skyldes i følge selskapet at man i forhandlinger med den ny samarbeidspartneren 20:20 Logistics, har måttet skrive ned varelageret i selskapet.

- Gert Munthe, dette viser vel at dere kjøpte inn et for stort antall mobiltelefoner i 1997 for å oppnå kvantumsrabatter hos produsentene. Skulle du ikke da ført dette tapet som en markedsføringskostnad?

- Nei, vi har ikke kjøpt inn for mange telefoner. Vi ønsket å lansere enkelte nye modeller i markedet. Imidlertid har det vist seg vanskelig å selge særlig mange telefoner av andre merker enn Nokia og Ericsson, som dominerer i dag.

- Men når du foretar nedskrivinger i størrelsesorden 50 millioner kroner, så har dere åpenbart kjøpt for mange telefoner?

- Dette er telefoner vi ikke har fått solgt fordi markedet ikke ville ha dem. Som en konsekvens av det måtte vi fylle på med ekstra innkjøp hos forhandlerne av de mer populære modellene. Det ble forsåvidt også en dyr affære.

NetCom sitter igjen med større fordringer på forhandlerne etter overgangen til 20:20 Logistics. Det kan derfor ikke utelukkes flere tap i tilknytning til Klart Svar.

Til toppen