60-70 norske nettsider planlegger betaling

I løpet av mars/april skal det bli vanlig å betale for norsk Internett-innhold. 60-70 norske aviser og tjenester planlegger å ta seg betalt, lover eSolutions på sin portal.

At kundene betaler 10 kroner for knudrete bilder til sin mobil, men leser alt på nettet gratis, får Internett-selskapene til å rive seg i håret. Mange forsøk har vært gjort på å ta seg betalt, men lite har foreløpig tatt av. Men nå presser dårligere tider stadig flere aviser og andre innholdsleverandører til å etablere betalingsløsninger.

Men brukeren lar seg vente på, for det krever innsats og vilje å opprette nettkontoer, og du må opprette og sette inn penger på flere kontoer, for det finnes ingen standard.

I høst gikk en rekke av de største Internett-avisene sammen gjennom Innholdsnett-alliansen og valgte 31. november, etter en skarp konkurranse, betalingsløsningen til eSolutions. Siden har det blitt stille - både rundt eSolutions og planene til de forskjellige nettavisene. Nå viser det seg at det pågår et stort arbeid bak kulissene. I løpet av mai eller april planlegger eSolutions en storstilt lansering.


- Vi har signert brukeravtaler med 60-70 partnere, hvorav 30 er klar når vi åpner. Målet er å samle en attraktiv gruppe tjenester som gjør at brukerne synes det er verd å opprette konto hos oss, sier eSolutions-sjef Raymond Klavestad til digi.no.

Stemmer dette tallet, har eSolutions lykkes i å kapre svært mange av de større norske innholdsleverandørene og har dermed en god sjanse til å skape en markedsstandard.

Klavestad forteller at aktørene i portalen både skal ta seg betalt for eksisterende gratis-tjenester og lansere en rekke nye tjenester som koster penger.

- Vi håper at vårt initiativ og system skal skyve igang markedet og endre både brukernes og nettstedenes vaner rundt betalingsprodukter, sier han.

Klavestad peker på at markedet nå preges av en 'høna-og-egget-prosess' der mange aktører sitter på gjerdet og venter på at det skal skille seg ut en dominerende aktør.

- Vi har vært og snakket med de fleste. Selskaper som Trumf(-kortet) ønsker å knytte seg opp til ett system for nettbetaling og digitale ID-er, men venter med å bruke penger før de ser en stor aktør, forteller Klavestad til digi.no.

Til toppen