67 digitale tjenester i Oslo kommune

Oslo kommune har lansert 67 kommunale tjenester på nett, som kan rykke Norge fram i europeisk e-modenhet.

Ifølge en rapport fra Accenture havnet Norge på jumboplass (17. plass) av 22 land på e-modenhet.

Med Oslo kommunes innsats på digitale tjenester og døgnåpen forvaltning, kan det bli spennende å se hvordan Norge til neste år blir rangert i e-modenhet. Oslo har med sine tjenester blitt kåret til beste interaktive kommune i Skandinavia.

På Oslo kommunes egen hjemmeside blir tjenestene forklart. Oslo-borgere kan nå sende interaktive søknadsskjemaer via Internett og få direkte kvittering på at skjemaer er fylt ut.

Det samme gjelder påmelding til kurs og arrangementer. Publikum fyller ut påmeldingen på nettet, sender den elektronisk til kommunen og får øyeblikkelig bekreftelse tilbake på e-post eller sms etter avsenders ønske.

Oslo-borgere kan nå bruke nettet til å klage på parkeringsbøter eller søke om barnehageplass.

Kommunen forventer at opptil 70 prosent av Oslo-borgerne vil søke om barnehageplass gjennom Internett.

Siden arbeidet med interaktive tjenester startet i høst, er nå 15 virksomheter i støtet for å få opp antallet interaktive tjenester på Internett. Foreløpig er det til sammen 67 tjenester som er interaktive på Oslo kommunes internettsider.

Bydel Frogner tilbyr sine innbyggere følgende skjemaer interaktive:

  • Henvendelsesskjema for pleie- og omsorgstjenester
  • Leie av areal til vareutstilling/-salg foran foretning
  • Leie av uteservering foran utested
  • Standtillatelse
  • Søknad om barnehageplass
  • Søknadsskjema for leie av torgareal til arrangementer
  • Søknadsskjema for tilleggsreiser -TT
  • Oppsigelse av plass i barnehage
  • Søknadsskjema for permisjon fra barnehage
Til toppen