700 millioner til å markedsføre Notes 5.0

Lotus og IBM mener Notes 5.0 blir like viktig som Windows 95. Derfor skal Lotus bruke 750 millioner kroner på en flodbølge av mårkedsføring.

Etter over ett års forsinkelse, lanserer Lotus i dag Notes 5.0, en ny versjon av deres gruppevare-produkt som forsøker å viske ut forskjellen mellom interne IT-systemer og Internett. Lanseringen finner sted både på den årlige bruker og utviklermessen Lotusphere i Orlando og i aviser, blader og på tv. Selskapet har blant annet satt opp en enorm plakat på Times Square i New York og tatt ut helsides annonser i de riksdekkende avisene i USA.

Lotus skal svi av hele 700 millioner kroner for å lage en flodbølge av markedsføring som selskapet håper i hvert fall midlertidig skal drukne konkurrentene. Og Lotus har heller ikke vært sjenerte da de plukket ut bilder, ord og team for kampanjen de har satt sammen..

Temaet er at Notes skal kunne gjøre deg supermennesklig - slagordet er super.human.software. Lotus har også inngått en avtale med Marvel Comics for å få bruke Superman som en del av markedsføringen. Å bruke noen av de mest kjente ikonene for å markedsføre dataprodukter blir stadig vanligere fordi produsentene ønsker å kommunisere med vanlige forbrukere, ikke bare IT-sjefene. For lanseringen av Windows 95 hadde for eksempel Microsoft inngått en avtale med Rolling Stones om bruk av deres sang "Start me up".

For å følge opp ekstravagansen i media, hadde Lotus leid inn to eksperter i gruppearbeid til å åpne sin Lotusphere-messe. Astronaut Jim Lovell og kontrollsentersjef Gene Krantz fra den nesten-fatale Apollo 13-ferden til månen holdt en pep-talk for Lotus-tilhengerne.

Til toppen