8.000 på det nye Flexus-kortet

Det elektroniske trikkekortet Flexus har fått mye pepper, men fikk en knirkefri start.

Ingen hadde forstått hvor kompliserte takststrukturene Flexus-systemet skulle dekke, og aktørene skylder på hverandre.

KTP mener den franske leverandøren Thales må ta mye av skylda for Flexus-skandalen. Utfordringen har vært å forene tre helt ulike takstsystemer til noe som publikum opplever som et godt system.

Trikkekortet skulle vært operativt i 2005, men først i går ble det prøvd ut. Løsningen vil i første omgang gjelde for Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL), NSB lokalt og Oslo Sporveier. Over en million mennesker vil bo i området der RFID-løsningen skal tas i bruk som har fått navnet Flexus.

Som et ledd i en bitvis innføring av det nye Flexus-systemet, skal 8.000 månedskortabonnementer ta kortet i bruk i november. De utgjør rundt 10 prosent av Ruters kundemasse, skriver Aftenposten.

De fleste kunne håndtere løsningen. Den største utfordringen synes å være språkbiten når kunden får beskjed om å validere billetten.

Kunder som bor i Oslo og abonnerer på månedskort, vil først bli lagt inn i et system til neste år. Bakgrunnen for denne forskjellen er at Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk er slått sammen til Ruter, og har utviklet sitt eget system.

Hele Flexus-systemet skal være i full drift for alle kunder hos alle tre operatører i løpet av 2009.

Alle stasjonene vil bli utstyrt med nye salgsautomater og validatorer som godkjenner kortet.

    Les også:

Til toppen