(Bilde: Marius Jørgenrud)

800 prosent Android-vekst på et år

Selges betydelig raskere enn det iPhone gjorde i fjor, ifølge Gartner.

Gartner kom i dag med en rapport om det globale mobilmarkedet i første kvartal i år. Rapporten omhandler både det generelle markedet og markedet for smartmobilplattformer.

Salget av mobiltelefoner generelt vokste med 17 prosent fra første kvartal i 2009 til første kvartal i 2010. I alt ble det solgt 314,7 millioner mobiler i årets første kvartal.

En god del av veksten skyldes økt etterspørsel etter smartmobiler. Mens denne kategorien mobiler utgjorde 13,6 prosent av det totale mobilmarkedet i første kvartal i fjor, var andelen steget til 17,3 prosent i samme kvartal i år.

I alt ble det solgt 54,3 millioner smartmobiler i første kvartal i år, noe som er 48,7 prosent flere enn i samme kvartal i fjor. Dette er den sterkest veksten over et år siden 2006, ifølge Gartner.

Analyseselskapet bemerker at RIM, som kun lager smartmobiler, for første gang har tatt steget opp blant de fem største mobilleverandørene, etter å ha passert Sony Ericsson.

Dessuten trekkes veksten i salget av Android-mobiler fram. Det globale salget har økt fra 575 tusen i første kvartal i fjor til 5,215 millioner i første kvartal i år, en vekst på over 800 prosent. Veksten skal ha vært størst i Nord-Amerika.

Tabellen nedenfor, som rangerer de 10 største mobilleverandørene, viser at flere av de mindre leverandørene, blant annet Hong-Kong-basert G-Five, som ikke tidligere har vært blant de ti største. HTC er fortsatt ikke blant de ti største mobilleverandørene i verden og leverte ifølge selskapet

- Dette har hatt en inngående effekt på den samlede markedsandelen til de fem største mobilleverandørene. Andelen har falt fra 73,3 prosent i første kvartal av 2009 til 70,7 prosent i første kvartal av 2010, sier Carolina Milanesi, forskningssjef i Gartner, i en pressemelding.

Både Nokia, LG og Sony Ericsson taper markedsandeler i perioden, men Sony Ericsson opplever også kraftig nedgang i salget. Det samme gjør Motorola. Begge leverte under 10 millioner mobiler i første kvartal i år.

Gartner mener at Nokia selger bra med mobiler i mellomklassen. Det er i den øverste klassen at Nokia i liten grad har lykkes de siste årene.

- MeeGo-baserte enheter og andre høyende-produkter vil ikke friske opp Nokia premium-portefølje før tidligst mot slutten av tredje kvartal i år, og Nokia vil fortsette å merke presset på selskapets gjennomsnittlige utsalgspris fra leverandører som HTC, RIM og Samsung, sier Milanesi.

Gartner trekker fram Android og iPhone OS som vinnerne i markedet for smartmobilplattformer. iPhone OS ble levert i mer enn dobbelt så mange mobiler som i første kvartal i fjor, mens Android for første gang i Gartners undersøkelse har passert Windows Mobile.

Til tross for den sterke veksten til RIM i det totale mobilmarkedet, er ikke veksten like sterk som den generelle veksten i smartmobilmarkedet. Derfor reduseres plattformens markedsandel noe fra første kvartal i 2009 til samme kvartal i år.

Det selges også langt flere Symbian-baserte smartmobiler i år enn i fjor, men likevel reduseres markedsandelen fra 48,8 til 44,3 prosent.

Gartner mener at mobil e-post, avanserte meldinger og sosiale nettverk vil fortsette å drive etterspørselen etter smartmobiler og mobiler med QWERTY-tastatur i været.

- For å konkurrere i et slikt overfylt marked, må leverandørene sørge for tett integrasjon mellom maskinvare, brukergrensesnitt, nettskyen og sosiale nettverkstjenester dersom deres løsninger skal kunne appellere til brukere, mener Roberta Cozza, en analytiker hos Gartner. Hun mener det ikke er tilstrekkelig bare å utstyre en mobil med en fullt tastatur for at den skal passe inn i kommunikasjonsvanene i dagens ulike konsumentsegmenter.

    Les også:

Til toppen