9 av 100 velger NetCom

Det ble solgt i underkant av 300.000 GSM-abonnement i 1996. Men salgstallene levner er ingen særlig trøst for NetCom-direktør Gert Munthe og hans stab. de må konstatere at Telenor Mobil får 91 kunder hver gang NetCom har fått 9.

I 1996 solgte Telenor Mobil godt over 5000 GSM-abonnement i gjennomsnitt hver uke. Salget var enormt og overgår alene den totale kundemassen til NetCom. Tilsammen abonnener de 4,3 millioner nordmennene på 1,3 millioner mobiltelefonabonnement.

GSM-nettet er det eneste av de tre mobiltelefonnettene i Norge med konkurranse. De to aktørene, Telenor Mobil og NetCom har begge rapportert om gode salgstall ved fjorårets utgang. Mens Telenor Mobil nå har rapportert om en økning på 274.000 kunder, så må vi vente til februar for å få NetComs salgstall. 13. november satt imidlertid NetCom med en økning siden årsskiftet 95/96 på vel 10.000 abonnenter, hvorav en økning på 8000 kom i oktober. Om en regner med en tilsvende vekst i november og desember passerer NetCom målet for 1996 som er 270.000 kunder totalt.

Uansett kan det ikke være lystelig lesning for Gert Munthe og hans stab å se at hovedkonkurrenten i 1996 passerer NetComs totale kundemasse i nytt salg.

I NMT-nettet opplever Telenor en nedgang i markedet med vel 45.000 abonnenter, slik at selskapet totalt sitter på vel 978.000 mobiltelefonkunder, hvorav 534.000 i GSM-nettet. NetCom opererer med ved 253.000 per 11. november, med en målsetning på 270.000 kunder i løpet av 1996. Signaler fra selskapet tyder på at dette målet er innen rekkevidde.

Telenor Mobil i et nøtteskall:

Mobilabonnenter 31.12.95 30.06.96 31.12.96
NMT-450 188.329 189.120 183.460
NMT-900 300.199 290.970 261.154
GSM 259.426 335.595 533.516
Totalt 747.954 815.685 978.130
Personsøker 129.524 131.497 132.856
GSM-stasjoner 1.025 1.437 1.450 (1664 celler)
NMT-stasjoner 2.557 2.716 2.756
Til toppen