90 prosent av nettbutikkene oppgir ikke eksakt leveringsdato

De norske nettbutikkene har forbedret seg, men å handle på nett er fremdeles ikke helt lett. Flertallet av nettbutikkene tilfredsstiller ikke forbrukernes forventninger og behov når de velger å handle på nettet, konkluderer Accenture og Netaxept.

Accenture og Netaxept har gjennomført en undersøkelse blant de 22 største nettbutikkene i de mest hektiske dagene før jul (fra 19. til 22. desember).

Konklusjonene er blant annet at det gikk raskt å finne frem til varene og bestille. Nesten alle butikkene overholdt angitte leveringstider, og mange av dem klarte å levere før jul til tross for at fristene for julehandelen var overskredet.

Men flertallet av nettbutikkene tilfredsstiller ikke forbrukernes forventninger og behov når de velger å handle på nettet, skriver selskapene i en pressemelding. De mener nettbutikkene må bli mye bedre på valgfri levering, trygge betalingsmåter og kundeservice generelt. Det er store ulikheter i hvordan nettbutikkene gjør dette, og det skaper usikkerhet hos forbrukerne og tapt handel for nettbutikkene.

- Resultatene fra undersøkelsen er bedre enn forventet, men samtidig en påminnelse om at aktørene må fortsette å forbedre kundeopplevelsen, sier Sigurd Fristad fra Accenture. Han mener de norske nettbutikkene må forbedre logistikk og levering hvis de ønsker å overleve.

Resultatene fra undersøkelsen viser blant annet at:

  • det tok gjennomsnittlig åtte minutter å gjennomføre et kjøp
  • samtlige varer ble levert uskadet og til korrekt adresse
  • gjennomsnittlig levering var kun fire virkedager
  • 19 av 21 butikker kunne ikke oppgi eksakt leveringsdato
  • 5 butikker ga overhodet ingen informasjon om leveringstid
  • 12 av 21 butikker kunne ikke tilby å levere varen hjem på døren - det vil si at over halvparten av butikkene kun leverer varen til postkontoret
  • 4 av 19 butikker tilbød ikke muligheten for å betale med kredittkort

Hans Petter Evensen

, som er administrerende direktør i Netaxept AS, trenger ikke fortvile over resultatene. I pressemeldingen sier han at "det er tydelig at vi har behov for en bredt akseptert standard som forteller forbrukerne at de handler i en seriøs nettbutikk som tilbyr trygghet og valgfrihet både for levering og betaling av varene".


Han tenker sannsynligvis på sitt eget system, Netaxept, som både Posten, DnB og Accenture står bak.


Til toppen