Samsung Galaxy 5 er den eneste nykommeren på NetComs topp 10-liste for august. (Bilde: Samsung)

– 90 prosent velger en smartmobil

NetCom selger nå nesten dobbelt så mye Android som iOS.

NetCom kom i dag med en oversikt over selskapets smartmobilsalg i august. Tallene viser at ni av ti som kjøper mobiltelefon gjennom selskapets salgskanaler, velger en smartmobil. Av disse valgte 60 prosent en Android-basert mobil, 32 prosent valgte en iPhone, mens 8 prosent valgte en Symbian-basert mobil.

Det at salget av andre smartmobilplattformer tilsynelatende er mikroskopisk, skyldes nok først og fremst at NetCom i liten eller ingen grad tilbyr mobiler basert på dette. Men NetCom tilbyr 3-4 BlackBerry-baserte modeller.

Fra juli til august er det en del endringer i listen over de ti mest solgt modellene gjennom NetComs salgskanaler. Billigmodellen ZTE Blade har på nytt fått en pallplassering, mens nykommeren Samsung Galaxy 5 har fått en femteplass. HTCs toppmodell, Sensation, faller derimot fire plasser.

- I august inntar smarttelefonen også kontantkortmarkedet med Samsung Galaxy 5 på en sterk femteplass. Denne rimelige telefonen bidrar til å senke terskelen for å kjøpe en smarttelefon for ungdom og andre kundegrupper som ønsker et billigere smartalternativ, sier Lars Ryen Mill, produkt- og tjenestesjef for NetComs privatmarked, i en pressemelding.

  1. (1) Apple iPhone 4 (16 og 32 GB)
  2. (2) Samsung Galaxy S II
  3. (4) ZTE Blade
  4. (3) LG Optimus 2X
  5. (ny) Samsung Galaxy 5 (m/kontantkort)
  6. (6) HTC Wildfire S
  7. (7) Nokia N8
  8. (10) HTC Desire S
  9. (5) HTC Sensation
  10. (9) SonyEricsson Arc

(Tallene i parentes viser plasseringen i juli)

I pressemeldingen viser NetCom også til resultatene av NetCom Trends. Dette er et trendpanel hvor deltakerne svarer på spørsmål via en egen mobilapplikasjon. Applikasjonen er tilgjengelig til både iPhone og mobiler basert på Android og Symbian.

2528 personer har svart på den nyeste undersøkelsen. 64 prosent svarte at bruker smartmobilen til å se på tv-programmer eller videotjenester.

– Det er interessant å se at så mange som seks av ti bruker smarttelefonen til å se levende bilder. YouTube er nok flittigst brukt i dag, men vi ser økende bruk også på andre plattformer, sier Ryen Mill.

62 prosent av deltakerne oppgir at de ønsker tilgang til private filer og bilder fra mobilen, for eksempel ved å bruke et nettbasert fotoalbum. 22 prosent opplyser at de allerede har slik tilgang.

    Les også:

Til toppen