91,5 millioner for Schibsted Nett

Telenor betalte 91,5 millioner for Schibsted Nett. Dette går frem av Schibsted-konsernets årsberetning, som ble lagt frem onsdag ettermiddag.

Ved fusjonen mellom Schibsted Nett og Scandinavia Online (SOL), betalte Telenor 91,5 millioner kroner til Schibsted-konsernet. Telenor betalte dermed rundt 2.000 kroner for hver abonnent de ved nyttår overtok fra Schibsted Nett.

Prislappen for Schibsted-konsernets satsing på aksess har tidligere ikke vært kjent, men ble onsdag lagt frem som en del av konsernregnskapet. Etter fusjonen kontrollerer Schibsted og Telenor hver sin halvdel av det nye selskapet Scandinavia Online, som skal være en gateway for innhold på Internett.

- Så langt har det vært litt glede og mye sorg. Men jeg tror at utviklingen går riktig vei, sa Kjell Aamot da han presenterte regnskapet.

Multimediasatsingen bidro med et underskudd på 88 millioner kroner for 1996. Dermed dekket Telenor inn hele tapet ved kjøpet av Schibsted Netts kunder.

Sammen med Telenor satser Schibsted nå på etablering av SOL i Sverige. I den svenske satsingen sitter Schibsted med en større aksjepost enn telekonsernet. Også i Danmark er det planer om SOL-satsing. Schibsted-konsernet regner likevel ikke med at noen av satsingene vil skape pluss i regnskapet med det første.

Til toppen