98.000 kredittkortnummer stjålet

Amazom.coms datterselskap, Bibliofind, har blitt frastjålet kundeinformasjon og kredittkortnummer fra 98.000 kunder. Hackere har hatt tilgang til selskapets maskiner helt siden oktober i fjor.

Krisen rammet det amerikanske selskapet Bibliofind for alvor da selskapet fant ut at alle personopplysningene fra deres kunder har kommet i hackeres hender.

Ifølge Wall Street Journal fant selskapet ut at hackere hadde hatt tilgang til systemene deres helt siden oktober 2000.

Inntrengerne har sannsynligvis melket nettjenesten for opplysninger helt siden den gang.

I forrige uke tok selskapet sine servere av nettet, og fant da ut at noe var galt.

En talsmann for selskapet opplyser at de først fikk vite om innbruddet etter at en "grafitti" ble postet på nettsidene.

- Vi begynte å etterforske, og oppdaget at hackerne hadde lastet ned datafiler- blant dem var brukerinformasjon til kunder, forteller talsmannen til Wall Street Journal.

Blant denne informasjonen var blant annet kreditkortnummer til kunder. Men selskapet opplyser at det ikke har blitt rapportert om uregelmessige uttak fra disse kontoene.

Det angrepne selskapet er en av de største tjenestene i USA på å matche kjøpere og selgere av sjeldne og dyre bøker.

Bibliofind ble kjøpt opp av e-handelsgiganten Amazon.com i 1999. E-handelsgiganten, med sine millioner kunder, mener at de ikke har noe sikkerhetsproblem. De forsikrer at sikkerhetshullet som førte til hacket på Bibliofind ikke er gjeldene for Amazon.com sine tjenester, og at Amazon.com sine kunder ikke trenger å frykte noe.

- Vi kan forsikre Amazon.coms kunder at sikkerheten i våre egne systemer ikke har vært berørt. De to systemene deler absolutt ingen data og kommuniserer overhodet ikke sammen på noen måte, sier en talskvinne for Amazon.com.

Bibliofind opplyser ifølge Wall Street Journal at de har vært i kontakt med styresmaktene og har gitt informasjon til alle kundene direkte via e-mail.

Nå skal alle personopplysningene om kundene som ligger på selskapets servere slettes. Man skal også kutte ned betalingsløsningen, slik at kundene nå må ordne betaling seg i mellom.

Til toppen