A-pressen hviler på TV 2s føtter

TV 2 bidrar med 52 millioner kroner i resultat til A-Pressen i årets første ni måneder. Konsernsjef Alf Hildrum spår fortsatt tøffe tak fremover.

A-pressen ASA er et av de største mediekonsernene i Norge. Selskapet eier en rekke lokalaviser og blant annet en tredjedel av TV 2. Gjennom lokale medier er målet at A-pressen skal skape lønnsomhet og øve innflytelse på samfunnsutviklingen. A-pressen er majoritetseier i 45 aviser.

A-pressen hadde i tredje kvartal en omsetning på 523 millioner kroner og et underskudd før skatt på 42 millioner kroner. Tilsvarende proforma-tall for 1999 viste en omsetning på 529 millioner kroner og et underskudd før skatt på 38 millioner kroner. Så langt i år har dermed selskapet en omsetning på 1,646 milliarder kroner mot 1,600 milliarder kroner i tilsvarende periode i 1999. Etter ni måneder er resultatet før skatt i år på 87 millioner kroner mot et tilsvarende resultat på 7 millioner kroner for 1999.

Selskapets resultater holdes fortsatt oppe av den gode inntjeningen i TV 2, samt salget av aksjer i MassMarket i første kvartal og salget av aksjer i Cell Network i andre kvartal.

Tredje kvartal er tradisjonelt svakt blant annet på grunn av redusert annonsesalg i sommermånedene. Annonseinntektene ligger rundt 30 millioner kroner under gjennomsnittet for de to foregående kvartalene.

Det er også driftsresultatene i selskapets lokalaviser som har uteblitt i tredje kvartal. Virksomhetsområdet har et samlet driftsresultat på 92 millioner kroner etter ni måneder, men et underskudd på 2 millioner kroner i tredje kvartal alene. I tredje kvartal 1999 var tilsvarende driftsresultat et underskudd på 4 millioner kroner.

For fjerde kvartal forventer selskapet at økt satsing på elektroniske medier vil belaste regnskapet. Konsernet har den siste tiden engasjert seg i oppbyggingen av tjenestene Kupp.no og JobMatch Norge AS.

På tross av dette sier selskapet at det fortsatt er utsikter for et godt årsresultat for konsernet. I 1999 hadde selskapet et samlet underskudd etter skatt på 17 millioner kroner.

For 2001 regner selskapet med et resultat på linje med 2000. Samtidig tar man imidlertid høyde for at endringer i rammebetingelser og den generelle økonomiske utviklingen skaper en viss usikkerhet i forhold til fremtidig inntjening.

I forbindelse med dagens fremleggelse sa Konsernsjef Alf Hildrum at høyere renter, press på reklameinntekter, økte lønnskostnader og stigende avispapirpriser er alle faktorer som vil kunne holde resultatet i 2001 nede.

I klartekst betyr dette at selskapet er usikre på den fremtidige pressestøtten. Så langt i år har selskapet mottatt 40 millioner kroner i offentlig støtte. I fjor mottok selskapet totalt 55 millioner kroner i pressestøtte. Pressestøtten utgjør således et vesentlig element i selskapets resultat.

Til toppen