JUSS OG SAMFUNN

A-pressen utfordrer Schibsteds FINN.no

A-pressen håper å gjøre et Internett-kupp. Mediegiganten samler alle rubrikkannonsene fra mer enn 45 aviser, og lanserer portalen Kupp.no.

Therese Werenskiold
9. okt. 2000 - 13:16
A-pressenKupp.noJorulf Husbyn

Det han mener her er at i områder der Schibsted-aviser er ikke-eksisterende og A-pressens aviser har en leserdekning på opp mot 100 prosent, vil Kupp være ledende på rubrikk-annonser på Internett. Områder der A-pressen dominerer er, ifølge Husbyn, for eksempel Østfold, Oppland og Mjøs-regionen.

- For lokale annonsører i disse områdene vil vi være mer attraktive enn FINN, sier Husbyn til digitoday.no.

Schibsteds rubrikk-selskap FINN.no AS er relativt gamle i gamet. I løpet av ett år publiseres 600.000 annonser via FINN, som tilbyr rubrikkannonser fra fem av landets regionsaviser og 15 mindre aviser.

A-pressens rubrikk-tjeneste vil gjøre de lokale nettavisene til mer komplette produkter. Videre vil avisene kunne tilby sine annonsører tilgang til et langt større marked, som et utmerket supplement til tradisjonell annonsering i avisene.

- Tanken er å gi lokalavisene et bedre verktøy å tilby sine annonsører, samt at leserne får et bedre tilbud. Kupp skal være et biprodukt. Man kan ikke annonsere bare i Kupp.no, men må i tillegg annonsere i en av A-pressens lokalaviser, sier Husbyn til digitoday.no.

I arbeidet med Kupp.no er det lagt stor vekt på funksjonalitet og brukervennlighet. Løsningen er utviklet i samarbeid med Spekter Interaktiv.

Kupp.no vil inneholde rubrikkannonser innen områdene motor, båt, eiendom og jobb, og kategoriene rubb & stubb som vil bestå av det meste fra reiseliv til hvitevarer. I løpet av oktober vil i alt 16 aviser være knyttet til rubrikk-portalen, og innen utgangen av året vil rundt 30 aviser være tilknyttet. I begynnelsen av neste år vil også en integrert bestillingsløsning for rubrikkannonser både for avis og Kupp.no være på plass, sier Husbyn.

A-pressen har foreløpig ingen planer om å skille ut Kupp.no som en egen forretningsenhet. Foreløpig er det heller ingen som er ansatt på heltid med markedsplassen. Det er kun et prosjekt, opplyser Husbyn.

Les mer om rubrikkannonser på nett her:
Schibsted blar opp 40 PR-millioner for FINN
Norskutviklet rubrikksøkemotor
Brukerne finner fram til FINN.no
Aftenposten slår tilbake med papirrubrikk
T-Rex inn i annonsekampen
Rogus.com beskylder konkurrent for plagiat
Eiendomsmarkedet: David mot Goliat
Norsk søkemotor skal ut i Europa
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.