A-pressen utsetter ny teknologi

Konserndirektør Alf Hildrum er sikker på at A-pressens tradisjonelle merkevarer vil skyve ut de nystartede merkvarene på nettet. Men koplingen av gamle avislesere mot mobil-telefoni er forsinket.

Da A-pressen s halvårstall ble lagt frem torsdag, var ikke Internett det mest interessante emnet. Grunnen er at selskapet ikke har vært særlig kjent for å investere tungt på nettet, i likhet med Schibsted ASA og Orkla Media.

For et kvartal siden kunngjorde Alf Hildrum, konsernsjef i A-pressen, at mediekonsernet skulle satse på mobiltelefoni-tjenester. Dette har ikke gått etter planen, kom det frem under presentasjonen torsdag. Planen var å bruke selskapets ressurser i form av kunder - de som allerede abonnerer på en A-presseavis. Disse skulle også få et tilbud fra A-pressen på mobiltelefoni.
Les:
A-pressen vil servere mobiltelefon med avisen

Men Hildrum måtte innrømme at dette ikke gikk etter planen, og A-pressens mobileventyr er utsatt.

A-pressen har andre planer. 22 av konsernets aviser har kommet på nettet, og selskapet har begynt å posisjonere seg i forhold til tilbydere av tjenester og innhold. Via det nyopprettede selskapet A-pressen Interaktiv har A-pressen gått inn i portalkonseptet Sporten.no samt Adirekta.no, som er et alternativ til boligkjøpere- og selgere.

Les mer om A-pressens investeringer:
A-pressen kjøper inkubert netteiendom
TV 2 investerer i Internett-sportal
A-pressen inn i sportsportal

Alf Hildrum sa på presentasjonen at selskapet investeringer i lokal-TV også skulle posisjoneres inn mot nettet, og at det her skal brukes mye på å konvertere lokal-TV stasjonene inn i A-pressens portal-strategi.


- Vi ser nå at lokal TV engasjementene våre spiller en viktig rolle for utviklingen av Internett-satsingen og portalene. Dette så vi ikke da vi investerte i lokal-TV, sier Hildrum. Det er tenkt at lokalaviser og lokal-TV skal virke sammen på regionale portaler, som dekker hvert sitt område av Norge.

Hildrum mener at lokal-TV er på bedringens vei resultatmessig, og at man snart vil se fine tall fra disse selskapene, særlig de østlandsbaserte stasjonene.

Når det gjelder avisenes inntog på nettet er Hildrum krystall-klar:

- Jeg mener å se en trend til at de tradisjonelle mediene overtar mer og mer på nettet. De gamle merkenavnene kommer på banen, og da begynner de nyoppstartede nettstedene å få problemer, sier Hildrum.

Hildrum håper med andre ord på at A-pressens merkevarer representert med lokalaviser over alt i Norge skal kunne fyre oppunder økt bruk av tjenestene til konsernet..

- Vi skal satse betydelige midler på dette. Det vil gå noe ut over resultatet, sier Hildrum på spørsmål om hvor mye A-pressen skal bruke på nettet.
Men at A-pressen har vært for sent ute og henger etter Schibsted i investeringer i denne sektoren, er ikke Hildrum helt enig i.

- På det tidspunktet (som Schibsted satset - red.anm.) hadde vi ikke ressurser til å satse like hardt, sier Hildrum.

.

Til toppen