A-pressen vil servere mobiltelefon med avisen

Mediekonsernet A-pressen har sett lyset og vil servere mobil- og Internettabonnement til sine 450 000 abonnenter.

A-pressen la frem tallene for første kvartal torsdag morgen sammen med de nye planene for nettet. Konsernsjef i A-pressen, Alf Hildrum, fortalte at A-pressen skal satse hard på nettet fremover.
Nå vil aviskonsernet til og med servere sine lesere mobil- og internetttabonnement. Konsernet har 450 000 faktura-adresser som de håper vil takke ja til et tilbud om tilkoblingstjenester.

Alf Hildrum fortalte på presentasjonen at A-pressen er i forhandlinger med teleaktører i dag. Disse teleaktørene vil stå for selve tellerskrittene mens A-pressen vil stå for markedsføringen gjennom sine kanaler og kundeabonnenter.Samtidig vil A-pressen stå for innholdstjenester både på Wap og SMS.
Les hva Schibsted og SOL gjør med mobiltelefonen!:
SOL kjøper mobilselskap
- Vi er i disse dager i samtaler med samarbeidspartnere. Dette er partnere som sitter på kompetanse vi ikke har selv og som mangler vår kompetanse. Det er en kundebase og et markedsføringsapparat, sier Alf Hildrum. - Samtalene er ikke sluttført, og får vi det ikke til, så får vi det ikke til. Men vi håper å kunne gå ut med mer informasjon før sommerferien, sier Hildrum. Lanseringen vil være i løpet av høsten, hvis alt går etter planen.


Hvem A-pressen er i samtaler med vil konsernledelsen ikke ut med. Men det tyder på at det er tale om en virtuell operatør som ikke eier sitt eget nett, mens som leier kapasitet hos enten Telenor eller NetCom.

A-pressen skal også tilby Internett-oppkobling som skal være et tilbud til leserne av avisene. Det skal utpå høsten lanseres regionale portaler med innhold fra A-presseavisene sammen med andre tilbydere. Dette er noe av den samme tankegangen som Orkla Media nå er i ferd med å lansere. Planen er å knytte sammen regionene hvor A-pressen står sterk.

Les hva Orkla Media planlegger:
Samler Orkla-medier til ett e-rike
Som digi.no skrev tidligere denne uken er A-pressen og TV2 i samtaler om samarbeid. Hva som kommer ut av dette vil hverken TV2 eller A-pressen kommentere.


Satsingen til A-pressen kommer til å bli sentralstyrt fra konsernledelsen. Det skal blant annet startes et selskap som vil romme konsernets Internett-engasjement. A-pressen Nett, som skal legge til rette for konsernets satsing på Internett har dessuten fått nytt navn: A-pressen Interaktiv. Den tradisjonelle strukturen med sterk lokal styring over prosjektene (som fostret A-pressen Nett, med utgangspunkt i Bergen) vil med andre ord forandres.
- Vi kommer til å ha en sterk sentralisert styring. Det er nødvendig hvis vi skal bevege oss raskt, sier Alf Hildrum.

Til toppen