A-pressens nettaviser ville ikke ha Aftenposten-salg

A-pressen Interaktiv (API) har vraket Aftenposten-eide PrimeTime som salgsselskap på Internett. - Vi var ikke fornøyd med resultatene, sier Kåre Andersen, administrerende direktør i API.

Det var halvannet år siden at Aftenposten-selskapet PrimeTime.net inngikk en avtale med A-pressen Interaktiv (API) for å prøve å få nettreklame til alle lokalavisene.

A-pressen ville ikke gjøre jobben selv og tok sjansen på å sette ut salget til et selskap som var eid av en konkurrent. Tidligere var det DoubleClick (i dag adLink) som solgte for A-pressen. Timingen var ikke spesielt god, nettmarkedet var på full fart nedover etter toppåret 2000. Likevel håpet A-pressen på merinntekter i en større kontekst på Internett.

Les saken her:


Etter ett års samarbeid konkluderte API at dette samarbeidet ikke var vellykket.

- Vi sa opp kontrakten fordi vi ikke var fornøyde med resultatet. Vi gjorde en realistisk evaluering av salget og var fullstendig klar at det ikke kunne komme opp på det gode nivået i 1999 og 2000. Markedet har vært vanskelig den siste tiden, men skal man satse på nettverkssalg av denne typen annonser, må vi ha et nettobidrag til oss, forklarer Kåre J. Andersen, sjef i API.

- Vi avsluttet samarbeidet med A-pressen fordi vi brukte mye tid og ressurser på noe som ga lite igjen. Avtalen ble avviklet i sommer, og det innebar at over 40 aviser forsvant ut av porteføljen. Likevel har vi nesten 20 aviser igjen i nettverket vårt som vi kan gi mye oppmerksomhet, sier daglig leder i PrimeTime, Gunnar Sellæg (bildet), til digi.no.


De 15 kundene som PrimeTime har igjen er disse: Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Harstad Tidende Gruppen (ni aviser) og Oslopuls.

Han forteller om en omsetning for PrimeTime som de første ni månedene av 2002 overgikk hele 2001. I fjor omsatte PrimeTime for rundt ti millioner kroner.

Andersen i API mener at det måtte være et minstemål å dekke kostnadene som de brukte på annonsestyringssystemet.

- Det koster mye å benytte et plasseringssystem for 46 lokalaviser, men det er en kostnad vi er nødt til å ta, enten selv eller med en samarbeidspartner. Da vi fant at kostnadene til å drive nettverket var nesten like store som nettoinntekter, etter at selgerne i PrimeTime hadde fått sitt, var konklusjonen grei, sier Andersen.

Han mistenker ikke PrimeTime for å ha tvilsomme konkurrentmotiver i salgsøyemed.

- Nei, vi har ingen grunn til å klage på holdningen til PrimeTime. Det har ikke ligget noe bevisst bak dette, de har nok gjort sitt beste, men bare ikke lykkes, mener Andersen.

Per i dag er han ikke sikker på hvordan modellen skal bli videre. I øyeblikket er både nettverket AdLink og salgsavdelingen i Bergensavisen Interaktiv inne i bildet.

- Det merkelige er at vi får større inntekter etter at vi sa opp avtalen med PrimeTime. Noe av årsaken er nok at Bergensavisen har tatt ansvar for endel salg, men i tillegg er markedet på vei oppover, mener Andersen. Han sier at dominansannonsene som AdLink selger, også fungerer meget bra.

- Det har særlig siste halvåret vært mye oppfinnsomhet rundt dette med nye annonseformat som er bedre tilpasset nettet og utført på nettets premisser. Det ser hyggelig ut for nettverket fram mot jul og neste år, sier han.

Til toppen