A-pressens nye nettplaner fødes i mai

Etter arbeidernes dag 1. mai, skal nettplanene til A-pressen og avtroppende direktør Cecilie Norland se dagens lys. Da blir A-pressens nettverk lansert.

Mandag kom nyheten om at A-pressen Interaktivs administrerende direktør og ansvarlige redaktør, Cecilie Norland, meldte overgang til radioselskapet P4.

I et intervju med digitoday.no angående jobbskiftet avslører Norland at hun ikke har forlatt A-pressen uten å ha gjort noe. I mai skal medieselskapets nett av innhold og tjenester se dagens lys.

- Vi har jobbet med dette de siste åtte månedene med planlegging og "spekking" av nettet. I mai skal vi bevege oss opp til neste fase, forteller Norland. Fase to er å lansere et nettverk som skal sy A-pressens 48 aviser og syv TV- stasjoner sammen på nettet.

Men dette er ikke det eneste Norland har syslet med siden hun begynte i A-pressen i september.

- Vi har ferdigstilt nettprosjektet med å få alle de avisene som ønsker det på nettet. Vi har også etablert en organisasjon og en forretningsplan til A-pressen Interaktiv (A-pressens Internett-virksomhet, red.anm.), sier Norland.

Nettverket som A-pressen i det stille har bygget opp skal konkurrere med de store medieaktørene i Norge om folks tid på nettet. Det er først og fremst A-pressens grep på det lokale plan det skal trekkes veksler på.

digitoday.no kjenner ikke til detaljene i planene A-pressen har for å ta en bit av nettmarkedet i Norge. Det som imidlertid er klart er at det skal bygges opp regionale portaler som skal trekke veksler på den lokale innholdsproduksjonen til konsernets aviser.

Tjenester i nettet skal også hentes fra flere av A-pressens nettjenester - eksempelvis rubrikktjenesten Kupp.no.

Norland forteller at Kupp.no er en suksess, ikke bare etter respons i markedet - men også rent finansielt. Men hva tallene til selskapet viser ville ikke Norland kommentere ennå.

A-pressen Interaktiv har også vært i dialog med en hel rekke eksterne leverandører til nettverket, og flere av disse kommer til å kaste seg på som partnere. Disse skal utfylle tjenestespekteret til det nye nettverket, sier Norland.

At ikke A-pressen lanserer et slikt nettverk før nå forklarer Norland på denne måten: - Man må ha i tankene at A-pressen ikke har de investeringsmidlene som for eksempel Schibsted ASA rår over. Man må også huske på at A-pressen har 48 aviser og syv TV stasjoner.

- Hvorfor forlater du A-Pressen nå, Norland?

- La meg si det slik: Jeg forlater ikke A-Pressen, jeg begynner i P4. Tilbudet fra P4 var for spennende til å takke nei til, og det har A-Pressen stor forståelse for.

Til toppen