Å selge engasjement til ungdom

Akk, ja, det er ikke lett å engasjere ungdommen nåtildags. I en kultur med sosial nomadisme, galopperende materialisme og patologisk lav smerteterskel for kjedsomhet og motgang, er det ikke rart at det internasjonale og politiske engasjementet kommer til kort.

Da er det jo desto hyggeligere at noen prøver å gjøre noe med det. Og interessant nok at de tar nettet til hjelp.

Et slikt initiativ er nemlig nettstedet InvolveYourself, som lanseres i disse dager.

Bak nettstedet (og kampanjen) står den såkalte "Felleskampanjen", som består av Flyktningerådet, Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Redd Barna og Kirkens

Nødhjelp. Felleskampanjen skal altså ta et krafttak for å vekke ungdommens interesse og engasjement i de store internasjonale spørsmål.

Til dette benyttes ifølge pressemeldingen blant annet radio, kinoannonser, "ambient-techno kampanje-musikk" og altså, sentralt i satsningen, nettstedet

InvolveYourself.

Og nettstedet er lekkert, det! Det er internasjonalt og ikke så rent lite etnisk i designen, dessuten er det lagt tung vekt på multimedia. Her kan du både høre musikk, se video, interagere og debattere til den store gullmedaljen. Du kan også bli kjent med ungdom i land i tredje verden ad virtuell vei.

Teknisk sett var dette imidlertid ikke så bra, ikke når jeg testet det tirsdag kveld i hvert fall. Det virker som om frames-løsningen blir temmelig forvirret fra tid til annen, min media-player aksepterte ikke det .mov-formatet som videoene lå i, og musikken fant jeg til slutt ikke igjen. Navigasjonen virker også mildt sagt erratisk, ettersom det varierer fra side til side hvilke hovedseksjoner du i det hele tatt finner tilbake til.

Men kanskje dette er barnesykdommer, ettersom nettstedet nettopp er lansert. Eller kanskje det skyldes at jeg kjører Windows 2000? Uansett er jeg tilbøyelig til å la tvilen komme tiltalte til gode, spesielt når det er snakk om så hederlige hensikter som her.

Prøvesteinen blir imidlertid om mågruppen selv (som altså ifølge pressemeldingen er ungdom fra 15 til 25) synes dette er kult, og verdt å bruke tiden på. Hvis ikke, nytter ikke all verdens gode hensikter, er jeg redd. Men jeg krysser fingrene på kampanjens vegne, og ønsker dem all mulig lykke til.

Og skulle ikke resultatene svare til forventningene, får man heller konkludere med at kampanjen faktisk helt har ignorert det ene mediet som ser ut til å ligge ungdommen nærmere enn noe annet:

- Mobiltelefonen.

Til toppen