Å være sine egne fjernest

Telenor består av så mange direktører og så mange aksjeselskaper at en av og til ikke kan unngå at enkeltselskap snubler i hverandres bein. Et godt eksempel er at Telenor Privat tilbyr maksimalpris på fjernsamtaler som bare kundene til Telenor Nextels konkurrenter kan dra nytte av.

Det må da være et paradoks for direktør Morten Lundal i Telenor Nextel at bare konkurrentenes kunder kan ta del i Telenor Privats såkalte "superhelg"-tilbud som ble lansert en helg før jul.

Med sin "superhelg" forsøker Telenor Privat å endre folks oppfatning av at det er dyrt å ringe fjerntakst. "Superhelg" betyr at alle betaler en maksimalpris på 15 kroner for en fjerntakstsamtale, uansett om det ringes i 30 minutter eller 30 timer. Ringer du under 30 minutter betaler du det samtalen koster.

Mange Internett-kunder så sitt snitt til å være med på leken Telenor Privat inviterte til ved å endre sine normale lokaltakstbaserte nodenumre til de nodenumrene som lå i et fjerntakstområde. Men det gjelder bare konkurrentenes internett-kunder. For er du Telenor Nextel-kunde må ta til takke med Nextels 810-nummer som alltid takserer lokaltakst - superhelg eller ikke.

Dette sparer du som kunde av en annen Internett-leverandør enn Telenor Nextel, hver gang det er superhelg:

Oppkoblingstid: 5 timer 30 timer
Nextel-kunde

betaler:

42 kr 252 kr
Alle andres

kunder betaler:

15 kr 15 kr
Prisdifferanse i

Nextel-kundenes disfavør

27 kr 237 kr

(Kilde: Telefonkatalogen)

Det Telenor Nextel ikke vil fortelle sine kunder er hvordan kundene kan spare penger. Nextel har liggende en gammel node-infrastruktur som ble bygget opp den tiden selskapet konkurrerte med Schibsted Nett. Node-nettet ble faset ut i fjor høst da selskapets nye IP-nett ble faset inn. Imidlertid er ikke alle de gamle nodene lagt ned ennå.

Jeg var i helgen i elektronisk kontakt med mange av Telenor Nextels kunder. Så langt har ingen uttrykt forståelse for Nextels melding om at det er frykt for overbelastning på de gamle nodene som er årsaken til at listen ikke offentliggjøres. Overbelastning betyr i realiteten at de som ringer opp til noden får opptattsignal.

I et udatert brev på Telenor Nextels supportsider, skriver informasjonsdirektør i Telenor Nextel, Arne Cartridge, at det er viktigere at alle Telenor Nextels kunder får aksess til lokaltakst, enn at de kundene som måtte ønske det får konkurrere om de gjenværende og vel fungerende nodene for å få fjerntakst når Internett skal ringes opp, og dermed mulighet til å dra nytte av superhelg-tilbudet.

Det minner om barnepikementalitet når en ikke en gang for lov til å prøve de eksisterende mulighetene. Vi i digi.no hjelper gjerne Nextels kunder med informasjon og publiserer Nextels gamle nodeliste på samme måte som en privatperson forsøkte seg på før jul. Hans nettsider ble sperret, riktignok av overivrige medarbeidere som gjorde ting de ikke hadde lov til. Men likevel. digi.no overlevde helga og vil gjenta publisering av nodelisten ved senere superhelger, helt til alle de gamle nodene er lagt ned.

Vi, i motsetning til Telenor Nextel, har nemlig ikke noe imot å fortelle Nextel-kundene (som leser digi.no) hvordan de skal betale minst mulig for tellerskrittene. Muligheten for selv å prøve, er viktigere enn at det kommer et opptattsignal eller ikke. Mange av oss vet hvordan det signalet høres ut og hva det betyr.

Så overlater vi til Nextel-direktør Morten Lundal å selv fortelle sine kunder hvorfor det er konkurrentenes kunder som får alle fordelene hver gang Telenor Privat skal arrangere superhelg

Og kanskje er dette en filleting? Kanskje er det alle hverdagene som er avgjørende for om en velger denne eller hin som leverandør av Internett-aksess til seg og sitt?

Kanskje burde Telenor Nextel selv arrangere superhelg på sine 810-nummer?

For denne historien forteller egentlig mest om hvordan Telenor-selskapene snubler i hverandres bein når de med ulike produkter skal nærme seg de samme kundene...

Til toppen