Aarønæs: Nå kjempes det internt i Telenor

- Om Telenor skal tilby telefonabonnement som Post- og teletilsynet nå vil, er dette først og fremst en kamp om hvem som skal ha kontrollen internt i Telenor, sier teleekspert Tore Aarønæs. Han tror ikke Telenor vil tape særlig mye selv om pålegget blir gjennomført.

Tore Aarønæs tror det nå kjempes internt i Telenor om maktfordelingen mellom grossist og detaljistvirksomheten. Grossistvirksomheten vil bli underleverandør til Telenors konkurrenter om Telenor må tilby telefonabonnementet som egen tjeneste. I dag er det imidlertid detaljistvirksomheten som kontrollerer dette.

For Telenor totalt sett kan det like gjerne hende at Telenor vil tjene penger på å overlate telefonabonnementsalget til sine konkurrenter som å stå for dette selv, er Aarønæs kommentar til vedtaket fra Post- og teletilsynet.

Situasjonen dersom vedtaket settes ut i livet blir at en rekke kunder velger å flytte telefoniabonnementet til konkurrenter som Tele2. Dermed mister Telenor en del av inntektene på topplinjen, men disse inntektene vil komme tilbake i andre deler av regnskapet. For Telenor vil fortsatt være underleverandør av telefonabonnementet til Tele2. Telenor går riktignok glipp av forskjellen på den reelle produksjonskostnaden for abonnementstjenesten og den prisen selskapet selv tar, men dette kan selskapet spare i andre deler av virksomheten som for eksempel kundeservice og support som ikke lenger trengs i like samme omfang. Og for Tele2 betyr dette en sterk økning i topplinjeinntektene, men samtidig en ny stor utgiftspost siden selskapet må kjøpe råvaren fra Telenor.

Dermed vil resultatet for Telenor i verste fall bli et marginalt tap, og det er heller ikke utenkelig at selskapet vil sitte tilbake med en gevinst, sier Aarønæs.

- For Markus Täkte (administrerende direktør i Tele2. red. anm.) blir resultatet en en større kontroll med sin kunde, mens Telenors detaljistapparat mister den samme kontrollen. Fordelen for Tele2 blir dermed kraftigere kundeeierskap, og selskapet slipper dessuten mye av dette med churn, og win-back kampanjene kan få en annen form enn i dag.

Aarønæs mener derfor at resultatet etter Post- og teletilsynets vedtak, dersom det blir gjennomført, ikke handler så veldig mye om bunnlinjene bortover, snarere heller om hvem som skal eie kunderelasjonene.

- Det er litt storm i et vannglass. Det avgjørende blir hvordan de nye aktørene vil profittere på sitt 100 prosents kundeeierskap.

Aarænæs mener det nå pågår en kamp i Telenor, men tror likevel at Telenor vil påklage vedtaket. - Fra en analytikers side er dette slett ingen krise og spillet i telemarkedet foregår fremdeles på Telenors banehalvdel.



Til toppen